Tukiviittomat tutuksi päiväkodin arkeen
Mäkitalo, Moona; Kallio, Mari (2018)
Mäkitalo, Moona
Kallio, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143360
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämisprojekti. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa ja koota mielenkiintoinen, uudenlainen ja helppo sekä käytännönläheinen tapa opetella tukiviittomia sekä rohkaista Hyvinkään kaupungin Hakalantalon ja Metsäkuusen päiväkodin henkilökuntaa niiden käyttöön. Tavoitteena oli myös vahvistaa tukiviittomien asemaa päiväkodin arjessa sekä lisätä päiväkodin työntekijöiden osaamista puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointikeinojen käytössä.
Kehittämistehtävänä oli koota Tukiviittomat tutuksi-boksi sekä -koulutustilaisuus päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyömme ytimenä on lasten kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Suunnittelimme Tukiviittomat tutuksi-boksin materiaalin Hakalantalon ja Metsäkuusen päiväkodin tarpeita ja toiveita kuunnellen.
Tukiviittomat tutuksi-koulutuksen tarkoituksena oli perehdyttää henkilökuntaa tukiviittomien käyttöön sekä opetella toiminnallisesti yhdessä tukiviittomia, joita henkilökunta voisi hyödyntää päiväkodin arjen eri tilanteissa. Tukiviittomat tutuksi-koulutuksessa pyrimme hyödyntämään kokemuksellisen oppimisen näkökulmaa.
Aihe on erittäin ajankohtainen ja mielestämme on hyvin tärkeää kehittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointikeinojen käytössä, sillä lapsen kielen kehityksen ongelmat ovat hyvin yleisiä.
Kehittämistyöstämme kerättiin sähköisesti kirjallista palautetta Tukiviittomat tutuksi-koulutukseen osallistuneilta henkilöiltä koulutuksen jälkeen.
Palautteessa arvioitiin myös Tukiviittomat tutuksi-boksin sisältämää materiaalia oman oppimisen näkökulmasta. Tukiviittomat tutuksi-boksi arvioitiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi ja Tukiviittomat tutuksi-koulutus koettiin tarpeellisena ja merkityksellisenä. Palautteesta ilmeni myös selkeä tarve tällaiselle toiminnalle myös jatkossa.
Kehittämistehtävänä oli koota Tukiviittomat tutuksi-boksi sekä -koulutustilaisuus päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyömme ytimenä on lasten kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Suunnittelimme Tukiviittomat tutuksi-boksin materiaalin Hakalantalon ja Metsäkuusen päiväkodin tarpeita ja toiveita kuunnellen.
Tukiviittomat tutuksi-koulutuksen tarkoituksena oli perehdyttää henkilökuntaa tukiviittomien käyttöön sekä opetella toiminnallisesti yhdessä tukiviittomia, joita henkilökunta voisi hyödyntää päiväkodin arjen eri tilanteissa. Tukiviittomat tutuksi-koulutuksessa pyrimme hyödyntämään kokemuksellisen oppimisen näkökulmaa.
Aihe on erittäin ajankohtainen ja mielestämme on hyvin tärkeää kehittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointikeinojen käytössä, sillä lapsen kielen kehityksen ongelmat ovat hyvin yleisiä.
Kehittämistyöstämme kerättiin sähköisesti kirjallista palautetta Tukiviittomat tutuksi-koulutukseen osallistuneilta henkilöiltä koulutuksen jälkeen.
Palautteessa arvioitiin myös Tukiviittomat tutuksi-boksin sisältämää materiaalia oman oppimisen näkökulmasta. Tukiviittomat tutuksi-boksi arvioitiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi ja Tukiviittomat tutuksi-koulutus koettiin tarpeellisena ja merkityksellisenä. Palautteesta ilmeni myös selkeä tarve tällaiselle toiminnalle myös jatkossa.