Adapting a service concept to the needs of international companies : Mr. Jones Bar & Kitchen
Kordelin, Akseli; Salminen, Iiro (2007)
Kordelin, Akseli
Salminen, Iiro
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184507
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy siihen, miten raumalainen yritys, kuten Mr. Jones pystyy sopeuttamaan palvelukonseptinsa kansainvälisten vieraidensa tarpeiden mukaan. Tarkoitus oli luoda markkinointisuunnitelma Mr. Jonesin alakerrassa sijaitseville uusille tiloille (Juhlakellari) paikallisten kansainvälisiä vieraita isännöivien yritysten tarpeiden mukaan. Teoriaosan sisältö antaa hyvän pohjan empiiriselle osalle. Teoriaosa koostuu pääosin markkinointisuunnitelman laatimisesta ja laatimisprosessin eri osista. Nämä pääosat ovat mission luominen, tarvittavien analyysien tekeminen, markkinointistrategian luominen, markkinointimixin suunnittelu, kontrollointimetodien valinta ja suunnittelu. Teoriaosuus sisältää myös tuotteen/palvelun mukauttaminen ja kulttuurierot markkinoinnissa osiot. Empiirinen osa suoritettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmetodia. Haastattelut suoritettiin kasvotusten, puoliohjatulla teemahaastattelulla. Empiirinen osa koostettiin kymmenen isoimman kansainvälisen Raumalla sijaitsevan yrityksen haastattelujen pohjalta. Haastattelujen pohjalta selvisi: mitkä ovat Mr. Jonesin pahimmat kilpailijat, kuinka usein haastatellut yritykset tarvitsevat ulkopuolisen palvelun tarjoajan palveluja, ovatko kyseiset yritykset kiinnostuneita Mr. Jonesin palveluista ja mitkä ovat heidän pääasialliset valintaperusteensa palvelun tarjoajaa valittaessa. Tulokset osoittivat, että Mr. Jonesin tarjoamille palveluille on selkeästi tarvetta ja haastatellut yritykset ovat kiinnostuneita Mr. Jonesin tarjoamista palveluista. Tulokset myös osoittivat selvän tarpeen markkinointisuunnitelmalle, koska suurin osa haastateltavista yrityksistä eivät olleet tietoisia Mr. Jonesin uusien tilojen, Juhlakellarin, tarjoamista palveluista. Tuloksien perusteella tärkein valintakriteeri palvelujen tarjoajalle on hinta-laatusuhteen täsmäys. Tulokset osoittivat myös, että paikan sijainnilla, tilojen kunnolla sekä tuotteiden ja palvelujen monipuolisuudella ja vaivattomuudella on myös tärkeä osa päätöksiä tehtäessä. Ylimääräisille palveluille ei tuntunut olevan tarvetta eikä hinnalla ollut juuri merkitystä. Yrityksen edustajat haluaisivat pääasiassa henkilökohtaisia yhteydenottoja Mr. Jonesista.