Vuorovaikutusleikit vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen tukena – opas
Partanen, Maaria; Hietamies, Tuijaleena (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Partanen, Maaria
Hietamies, Tuijaleena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa vanhemman ja vauvan välistä varhaista vuorovaikutusta vuorovaikutusleikkien keinoin. Tavoitteena oli luoda vuorovaikutusleikkejä sisältävä opas, joka mahdollistaa vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen tukemisen. Tietoa konkreettisista keinoista vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen oli niukasti tarjolla, joten näyttöä oppaan tarpeelle löytyi. Opas vastaa myös työelämän tarpeisiin. Yhteistyökumppanina toimi Vantaan kaupungin Saturnuksen päiväkodin avoin kerhotoiminta.
Tietoperusta jaettiin kolmeen suurempaan kokonaisuuteen: varhainen vuorovaikutus, vauvan kehitys sekä leikki. Osaksi varhaisen vuorovaikutuksen tietopohjaa kytkeytyi teoria kiintymyssuhdeteoriasta sekä vanhemmuudesta ja mentalisaatiosta. Vauvan kehitystä kuvattiin kolmen eri kehitysjakson kautta. Menetelmäksi valittiin oppaan luominen tämän sovellettavuuden ansiosta. Opasta on mahdollista käyttää paperisena sekä sähköisenä versiona. Tämän lisäksi haluttiin valita matalan kynnyksen menetelmä, josta mahdollisimman moni vanhempi hyötyisi. Oppaaseen valittiin neljä (4) leikkiä, joihin jokaiseen sisältyi ohjeet. Jokaista leikkiä kohden luotiin omat kuvat. Kuvista tehtiin mahdollisimman informatiiviset sekä leikkejä kuvaavat.
Oppaan testaus tapahtui Vantaan kaupungin Saturnuksen päiväkodin avoimen kerhotoiminnan tiloissa 19.1.2018. Testaukseen osallistui kaksi vanhempi–vauva –paria. Palautetta oppaasta kerättiin vanhemmilta sekä työntekijöiltä. Tämän lisäksi opasta arvioivat opinnäytetyön tekijät. Opas koettiin toimivaksi ja selkeästi ymmärrettäväksi. Oppaan vahvuuksiksi koettiin muun muassa leikkien lyhyet kestot ja niitä informatiivisesti esittävät kuvat. Kehittämisehdotuksena opinnäytetyön tekijät kokivat oppaan testauksen toteuttamisen vanhemman kotona, jotta mahdollisimman todenmukainen käyttötilanne toisi tarkempia tuloksia oppaan toimivuudesta.
Tietoperusta jaettiin kolmeen suurempaan kokonaisuuteen: varhainen vuorovaikutus, vauvan kehitys sekä leikki. Osaksi varhaisen vuorovaikutuksen tietopohjaa kytkeytyi teoria kiintymyssuhdeteoriasta sekä vanhemmuudesta ja mentalisaatiosta. Vauvan kehitystä kuvattiin kolmen eri kehitysjakson kautta. Menetelmäksi valittiin oppaan luominen tämän sovellettavuuden ansiosta. Opasta on mahdollista käyttää paperisena sekä sähköisenä versiona. Tämän lisäksi haluttiin valita matalan kynnyksen menetelmä, josta mahdollisimman moni vanhempi hyötyisi. Oppaaseen valittiin neljä (4) leikkiä, joihin jokaiseen sisältyi ohjeet. Jokaista leikkiä kohden luotiin omat kuvat. Kuvista tehtiin mahdollisimman informatiiviset sekä leikkejä kuvaavat.
Oppaan testaus tapahtui Vantaan kaupungin Saturnuksen päiväkodin avoimen kerhotoiminnan tiloissa 19.1.2018. Testaukseen osallistui kaksi vanhempi–vauva –paria. Palautetta oppaasta kerättiin vanhemmilta sekä työntekijöiltä. Tämän lisäksi opasta arvioivat opinnäytetyön tekijät. Opas koettiin toimivaksi ja selkeästi ymmärrettäväksi. Oppaan vahvuuksiksi koettiin muun muassa leikkien lyhyet kestot ja niitä informatiivisesti esittävät kuvat. Kehittämisehdotuksena opinnäytetyön tekijät kokivat oppaan testauksen toteuttamisen vanhemman kotona, jotta mahdollisimman todenmukainen käyttötilanne toisi tarkempia tuloksia oppaan toimivuudesta.