Optimering av drivmetod för en segeltrumma
Sundkvist, Viktor (2018)
Sundkvist, Viktor
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803183473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803183473
Tiivistelmä
Purjevenetoimialalla optimaalinen purjevene on kevyt, jäykkä ja nopea ja tämän saavuttaminen vaatii, että purjeveneen paino on mahdollisimman alhainen. Jokaisen yksityiskohdan purjeveneen sisällä on oltava optimaalisesti konstruoitu, jotta paino pysyisi mahdollisimman alhaisena.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Baltic Yachts Oy:n Design & Engineering-osaston kanssa Pietarsaaressa. Opinnäytetyö on tutkimus purjerummun käyttötavan optimoinnista heidän purjeveneissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parannetun purjerummun käyttötavan kehittäminen heidän purjeveneissä ja tutkia mahdollisuuksia sähköisen käyttötavan käyttämiseen hydraulisen sijaan.
Opinnäytetyöhön piti sisällyttää tutkimus mahdollisista käyttötapojen parannuksista. Oli myös esitettävä sopivia rakenneosia parannetun käyttötavan saavuttamiseksi, missä käyttötavan painoa on vähennetty ja parhaassa tapauksessa muunnettu sähköiseen käyttötapaan.
Tuloksena oli kaksi uutta parannettua käyttötapaa, joissa paino on vähennetty huomattavasti, mutta ei muunnettu hydraulisesta käyttötavasta sähköiseen käyttötapaan esitettyjen vaatimuksien mukaan.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Baltic Yachts Oy:n Design & Engineering-osaston kanssa Pietarsaaressa. Opinnäytetyö on tutkimus purjerummun käyttötavan optimoinnista heidän purjeveneissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parannetun purjerummun käyttötavan kehittäminen heidän purjeveneissä ja tutkia mahdollisuuksia sähköisen käyttötavan käyttämiseen hydraulisen sijaan.
Opinnäytetyöhön piti sisällyttää tutkimus mahdollisista käyttötapojen parannuksista. Oli myös esitettävä sopivia rakenneosia parannetun käyttötavan saavuttamiseksi, missä käyttötavan painoa on vähennetty ja parhaassa tapauksessa muunnettu sähköiseen käyttötapaan.
Tuloksena oli kaksi uutta parannettua käyttötapaa, joissa paino on vähennetty huomattavasti, mutta ei muunnettu hydraulisesta käyttötavasta sähköiseen käyttötapaan esitettyjen vaatimuksien mukaan.