Kuntoarvioprosessin kehittäminen
Vainikka, Juha (2018)
Vainikka, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193493
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli yrityksen kuntoarvioprosessin kehittäminen, jonka päätavoitteena oli kannattavampi kuntoarvioprosessi sekä edellä mainittujen seikkojen lisäksi luoda ohjeita ja päivittää toimintamallia yrityksen omaan käyttöön.
Lähestymistapana oli tapaustutkimus, joka perustui kirjallisen aineiston läpikäynnin lisäksi omiin havaintoihin, haastatteluihin ja kyselyihin. Työ tehtiin tutkimalla aluksi kuntoarvion ja sen eri muunnelmien, joissa runkona on niin sanottu peruskuntoarvio, yleisiä perusteita ja ohjeita sekä tekijöiden pätevyysvaatimuksia.
Työssä tehtiin asiakaskysely, jonka tavoitteena oli muun muassa selvittää, millainen laajuus ja sisältö kiinteistön kuntoarviolla tulisi olla, jotta se parhaiten vastaisi kunkin kiinteistötyypin (esimerkiksi asunto-osakeyhtiö, kiinteistöosakeyhtiö) vaatimuksia. Kyselyssä selvitettiin jo tehtyjen kuntoarvioiden sisältöä, merkitystä ja hyötyjä kiinteistöjen kunnossapidolle ja mitä opittavaa palautteesta on kuntoarvion tekijöille. Toisaalta haluttiin tietää, millaisia toiveita on tulevien kuntoarvioiden sisällöstä.
Työssä tarkasteltiin myös yrityksen strategiaa, johtamista, sisäistä laatujärjestelmää, mittareita ja sitä, miten kuntoarvioprosessi liittyy edellä mainittuihin asioihin ja onko yrityksen johtamismalleissa, mittaamisessa ja muissa toiminnoissa otettava jotain huomioon tai tiettyjä osa-alueita parannettava, jotta tavoiteltu kannattavampi kuntoarvioprosessi voidaan saavuttaa.
Työn tuloksena saatiin koottua tietoa ja vinkkejä yrityksen kuntoarvioprosessiin osallistujille: kuntoarvion tekijöille ja muissa tehtävissä oleville. Muun muassa opinnäytetyön tekstiin on koottu tietoa kuntoarvion yleisistä perusteista ja ohjeista sekä lähteistä, joista löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa. Lopussa on esitetty mahdollisia kehitysehdotuksia yritykselle.
Asiakaskyselyn perusteella saatin palautetta aikaisemmin tehtyjen kuntoarvioiden sisällöstä, merkityksestä ja käytöstä kiinteistöjen kunnossapidon suunnittelussa. Lisäksi saatiin tietoa tulevien kuntoarvioiden sisältötoiveista ja siitä, mitkä muut palvelut kyselyyn vastanneita eniten kiinnostivat sillä hetkellä.
Lähestymistapana oli tapaustutkimus, joka perustui kirjallisen aineiston läpikäynnin lisäksi omiin havaintoihin, haastatteluihin ja kyselyihin. Työ tehtiin tutkimalla aluksi kuntoarvion ja sen eri muunnelmien, joissa runkona on niin sanottu peruskuntoarvio, yleisiä perusteita ja ohjeita sekä tekijöiden pätevyysvaatimuksia.
Työssä tehtiin asiakaskysely, jonka tavoitteena oli muun muassa selvittää, millainen laajuus ja sisältö kiinteistön kuntoarviolla tulisi olla, jotta se parhaiten vastaisi kunkin kiinteistötyypin (esimerkiksi asunto-osakeyhtiö, kiinteistöosakeyhtiö) vaatimuksia. Kyselyssä selvitettiin jo tehtyjen kuntoarvioiden sisältöä, merkitystä ja hyötyjä kiinteistöjen kunnossapidolle ja mitä opittavaa palautteesta on kuntoarvion tekijöille. Toisaalta haluttiin tietää, millaisia toiveita on tulevien kuntoarvioiden sisällöstä.
Työssä tarkasteltiin myös yrityksen strategiaa, johtamista, sisäistä laatujärjestelmää, mittareita ja sitä, miten kuntoarvioprosessi liittyy edellä mainittuihin asioihin ja onko yrityksen johtamismalleissa, mittaamisessa ja muissa toiminnoissa otettava jotain huomioon tai tiettyjä osa-alueita parannettava, jotta tavoiteltu kannattavampi kuntoarvioprosessi voidaan saavuttaa.
Työn tuloksena saatiin koottua tietoa ja vinkkejä yrityksen kuntoarvioprosessiin osallistujille: kuntoarvion tekijöille ja muissa tehtävissä oleville. Muun muassa opinnäytetyön tekstiin on koottu tietoa kuntoarvion yleisistä perusteista ja ohjeista sekä lähteistä, joista löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa. Lopussa on esitetty mahdollisia kehitysehdotuksia yritykselle.
Asiakaskyselyn perusteella saatin palautetta aikaisemmin tehtyjen kuntoarvioiden sisällöstä, merkityksestä ja käytöstä kiinteistöjen kunnossapidon suunnittelussa. Lisäksi saatiin tietoa tulevien kuntoarvioiden sisältötoiveista ja siitä, mitkä muut palvelut kyselyyn vastanneita eniten kiinnostivat sillä hetkellä.