Finanssitoimialan murros : asiakkaat ja ketterät yritykset muutoksen suunnannäyttäjinä
Mattila, Samu (2018)
Mattila, Samu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203601
Tiivistelmä
Finanssiala on voimakkaassa murroksessa. Digitalisaatio, tiukentuva sääntely, asiakaskäyttäytymisen muutokset sekä finanssialan lukuisat uudet yritykset ovat muokanneet toimialaa entistäkin kiihtyvämmällä tahdilla. Tämän työn tavoitteena oli finanssialan muutosvoimien ymmärtämisen ja finanssialalle pyrkivien, ketterien innovaatioyritysten liiketoiminnallisten realiteettien ymmärtämisen lisäksi perehtyä asiakas- ja kuluttajakäyttäytymisen muutokseen tässä hetkessä. Tätä muutosta sekä tulevaisuuden kuluttajakäyttäytymisen trendejä tuli peilata myös koko finanssialan lähitulevaisuuteen.
Tehtyjen ennakko-oletuksien tueksi toteutettiin diskurssitutkimus, jossa perehdyttiin erityisesti OP-ryhmän viimeaikaisiin julkaisuihin ja kannanottoihin muun muassa tuotelanseerauksien sekä työnantajaliiton vaihdoksen kautta. Ennakko-oletuksien sekä diskurssianalyysin pohjalta toteutettiin neljä asiantuntijahaastattelua tutkitusta aiheesta. Asiantuntijahaastatteluita toteutettiin useammasta eri näkökulmasta paremman kokonaiskuvan saamiseksi. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina eli teemahaastatteluina.
Esille nousi pankkien luottamuspääoma ja turvallisuus, jotka ovat keskeisiä kilpailu- ja etutekijöitä finanssialalla myös jatkossa. Uusien toimijoiden tuotteet ja palvelut voivat kärsiä asiakaskunnan haluttomuudesta kokeilla uutta, kunnes toimijat ovat osoittaneet olevansa merkittävän luottamuksen arvoisia. Pelkkä finanssitoimilupa ei vielä herättäne riittävää luottamusta valtavirrassa.
Helppous ja vaivattomuus palveluiden käyttämisessä sekä digitaaliset ja innovatiiviset ratkaisut tukemassa niitä ovat keskeisimpiä seikkoja pohdittaessa asiakaskäyttäytymisen vallitsevia trendejä ja niitä haasteita, joihin finanssialan toimijoiden tulee vastata. Voimaan astunut PSD2-direktiivi on ollut sysäävänä tekijänä uuden liiketoimintakonseptin, Open Bankingin, luomiseen. Perinteiset finanssialan toimijat pyrkivät uudistumaan vauhdilla asiakkaiden esiin tuomille osa-alueille, mutta uudistukset varmastikin linkittyvät silti nykyisten toimialojen yhteyteen. Sujuvia laajennuksia voisivat olla ratkaisut terveyden- ja hyvinvoinnin palveluihin sekä esimerkiksi digitaalisiin tili- ja kirjanpitotoimistopalveluihin. Myös tietynlainen kokonaisuuksien paketointi itse tuotteen, sen rahoituksen ja vakuuttamisen muodossa voisi olla nykyisten finanssialan toimijoiden palvelukonsepteissa käytössä vielä nykyistäkin enemmän. Itse finanssiala tulee muovautumaan entistä enemmän asiantuntijamaiseksi toimialaksi, jolloin alan johdolta sekä suurilta toimintalinjoilta edellytetään selkeää kehittymistä ja muutoksia.
Tehtyjen ennakko-oletuksien tueksi toteutettiin diskurssitutkimus, jossa perehdyttiin erityisesti OP-ryhmän viimeaikaisiin julkaisuihin ja kannanottoihin muun muassa tuotelanseerauksien sekä työnantajaliiton vaihdoksen kautta. Ennakko-oletuksien sekä diskurssianalyysin pohjalta toteutettiin neljä asiantuntijahaastattelua tutkitusta aiheesta. Asiantuntijahaastatteluita toteutettiin useammasta eri näkökulmasta paremman kokonaiskuvan saamiseksi. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina eli teemahaastatteluina.
Esille nousi pankkien luottamuspääoma ja turvallisuus, jotka ovat keskeisiä kilpailu- ja etutekijöitä finanssialalla myös jatkossa. Uusien toimijoiden tuotteet ja palvelut voivat kärsiä asiakaskunnan haluttomuudesta kokeilla uutta, kunnes toimijat ovat osoittaneet olevansa merkittävän luottamuksen arvoisia. Pelkkä finanssitoimilupa ei vielä herättäne riittävää luottamusta valtavirrassa.
Helppous ja vaivattomuus palveluiden käyttämisessä sekä digitaaliset ja innovatiiviset ratkaisut tukemassa niitä ovat keskeisimpiä seikkoja pohdittaessa asiakaskäyttäytymisen vallitsevia trendejä ja niitä haasteita, joihin finanssialan toimijoiden tulee vastata. Voimaan astunut PSD2-direktiivi on ollut sysäävänä tekijänä uuden liiketoimintakonseptin, Open Bankingin, luomiseen. Perinteiset finanssialan toimijat pyrkivät uudistumaan vauhdilla asiakkaiden esiin tuomille osa-alueille, mutta uudistukset varmastikin linkittyvät silti nykyisten toimialojen yhteyteen. Sujuvia laajennuksia voisivat olla ratkaisut terveyden- ja hyvinvoinnin palveluihin sekä esimerkiksi digitaalisiin tili- ja kirjanpitotoimistopalveluihin. Myös tietynlainen kokonaisuuksien paketointi itse tuotteen, sen rahoituksen ja vakuuttamisen muodossa voisi olla nykyisten finanssialan toimijoiden palvelukonsepteissa käytössä vielä nykyistäkin enemmän. Itse finanssiala tulee muovautumaan entistä enemmän asiantuntijamaiseksi toimialaksi, jolloin alan johdolta sekä suurilta toimintalinjoilta edellytetään selkeää kehittymistä ja muutoksia.