Krea Spring School 2017-tapahtuman visuaalisen ilmeen uudistaminen
Räsänen, Mika (2018)
Räsänen, Mika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa Krea Spring School-opiskelijatapahtuman visuaalinen ilme. Tavoitteena oli tuottaa tapahtumalle eri kanaviin soveltuvaa markkinointimateriaalia, jolla on selkeä sukulaisuussuhde edellisen vuoden markkinointimateriaaleihin. Tämän lisäksi tavoitteena oli myös antaa tuleville krealaisille ohjeistus, jotta uutta materiaalia käytettäisiin johdonmukaisesti
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se koostuu kahdesta eri osuudesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan tarkemmin brändistä ja organisaation visuaalisesta identiteetistä, tarkastellaan graafisen suunnitteluun ja visuaalisen viestinnän perusteita sekä luovan prosessin eri vaiheita. Työn teoriaosuus on jaoteltu johdantoon, brändin ja visuaalisen identiteetin sekä graafisen suunnittelun perusteiden läpikäyntiin sekä luovasta prosessista kertovaan osuuteen. Produktiosuus eli varsinaisista tuotoksista kertova osuus, kertoo tarkemmin toimeksiantajasta ja Krea Spring School-tapahtumasta, saadusta briefistä, omasta työskentelystäni projektin parissa ja työskentelyn eri vaiheista, pohdinnasta sekä esittelee lopulliset toimeksiantajalle luovutetut tuotokset. Opinnäytetyön produktiosuuden toteutus sijoittui vuoden 2017 keväälle.
Suunniteltu visuaalinen ilme sisältää A3-julisteen, ohjelmalehtisen, kuvamateriaalia tiedotukseen liittyen, Facebook-kansikuvan, Powerpoint-esityksen käytettäväksi kampuksen infoTV:issä sekä visuaalisen ohjeistuksen krealaisille. Näitä tuotoksia käytettiin Krea Spring School-tapahtuman markkinoinnissa ja viestinnässä.
Merkittävä osa brändi-imagon luontia on brändin visuaalinen ilme ja identiteetti. Visuaalisen viestinnän merkitys brändinhallinnan ja -rakentamisen kannalta on äärimmäisen tärkeä, sillä jopa 75% kaikesta viestinnästä ja informaatiota kulkee ihmisen silmien kautta. Yrityksen visuaaliseen identiteettiin kuuluvat kaikki organisaation ulkoiset ja sisäiset, näkyvät elementit. Näitä elementtejä ovat muun muassa organisaation nimi, liikemerkki, logo, slogan, typografia, käytettävät tunnusvärit sekä muut graafiset elementit. Jotta visuaalista identiteettiä käytetään johdonmukaisesti, teettävät monet yritykset itselleen näistä visuaalisen identiteetin elementeistä koosteen eli ns. talotyylin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se koostuu kahdesta eri osuudesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan tarkemmin brändistä ja organisaation visuaalisesta identiteetistä, tarkastellaan graafisen suunnitteluun ja visuaalisen viestinnän perusteita sekä luovan prosessin eri vaiheita. Työn teoriaosuus on jaoteltu johdantoon, brändin ja visuaalisen identiteetin sekä graafisen suunnittelun perusteiden läpikäyntiin sekä luovasta prosessista kertovaan osuuteen. Produktiosuus eli varsinaisista tuotoksista kertova osuus, kertoo tarkemmin toimeksiantajasta ja Krea Spring School-tapahtumasta, saadusta briefistä, omasta työskentelystäni projektin parissa ja työskentelyn eri vaiheista, pohdinnasta sekä esittelee lopulliset toimeksiantajalle luovutetut tuotokset. Opinnäytetyön produktiosuuden toteutus sijoittui vuoden 2017 keväälle.
Suunniteltu visuaalinen ilme sisältää A3-julisteen, ohjelmalehtisen, kuvamateriaalia tiedotukseen liittyen, Facebook-kansikuvan, Powerpoint-esityksen käytettäväksi kampuksen infoTV:issä sekä visuaalisen ohjeistuksen krealaisille. Näitä tuotoksia käytettiin Krea Spring School-tapahtuman markkinoinnissa ja viestinnässä.
Merkittävä osa brändi-imagon luontia on brändin visuaalinen ilme ja identiteetti. Visuaalisen viestinnän merkitys brändinhallinnan ja -rakentamisen kannalta on äärimmäisen tärkeä, sillä jopa 75% kaikesta viestinnästä ja informaatiota kulkee ihmisen silmien kautta. Yrityksen visuaaliseen identiteettiin kuuluvat kaikki organisaation ulkoiset ja sisäiset, näkyvät elementit. Näitä elementtejä ovat muun muassa organisaation nimi, liikemerkki, logo, slogan, typografia, käytettävät tunnusvärit sekä muut graafiset elementit. Jotta visuaalista identiteettiä käytetään johdonmukaisesti, teettävät monet yritykset itselleen näistä visuaalisen identiteetin elementeistä koosteen eli ns. talotyylin.