Pedagoginen työvuorosuunnittelu vuorohoidossa
Koivisto, Sari (2018)
Koivisto, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203562
Tiivistelmä
Suomessa astui voimaan uuden varhaiskasvatuslain ensimmäinen vaihe 1.8.2015, jolloin varhaiskasvatukselle asetettiin ensimmäistä kertaa kattavat tavoitteet. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa 24/7-päiväkodin pedagogista työvuorosuunnittelua kehitettiin uuden varhaiskasvatuslain tavoitteen viisi mukaiseksi, mahdollistamaan lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön vuorovaikutussuhteiden mahdollisimman pieni vaihtuvuus. Tavoitteena oli myös lisätä työhyvinvointia ja yhteisöllistää työvuorosuunnittelun prosessia.
Kehittämiskokeilun aikana lastentarhanopettajat tekivät arkipäivien päivävuoroja ja vakiyötyöntekijät työskentelivät ainoastaan yövuoroissa. Lisäksi työvuorosuunnitteluun luotiin uusi kiertopohja ja työvuorojen hienosäätöön uudet pelisäännöt. Kehittämiskokeilun lopussa tehtiin arviointi kyselyn avulla tutkimuspäiväkodin lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille. Opinnäytetyön aineistoa täydennettiin lisäksi lähikaupunkien 24/7-päiväkotien johtajien haastatteluilla, jossa kartoitettiin heidän työvuorosuunnittelunsa käytäntöjä.
Kehittämiskokeilussa saatiin pysyvyyttä lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön vuorovaikutussuhteisiin sekä lisättyä henkilöstön työhyvinvointia. Työvuorosuunnittelun prosessin muutokset lisäsivät yhteisöllistä työvuorosuunnittelua ja oman työn johtamista.
Pedagogisen työvuorosuunnittelun kehittämiskokeilu oli erittäin onnistunut ja samalla mallilla voidaan toteuttaa 24/7-päiväkodin pedagogista työvuorosuunnittelua myös valtakunnallisesti. Entistä parempaan lopputulokseen päästäisiin, kun vuorohoidon resursointiin panostettaisiin riittävästi. Näin saavutettaisiin kaikille hyvä ja vieläkin toimivampi työyhteisö.
Kehittämiskokeilun aikana lastentarhanopettajat tekivät arkipäivien päivävuoroja ja vakiyötyöntekijät työskentelivät ainoastaan yövuoroissa. Lisäksi työvuorosuunnitteluun luotiin uusi kiertopohja ja työvuorojen hienosäätöön uudet pelisäännöt. Kehittämiskokeilun lopussa tehtiin arviointi kyselyn avulla tutkimuspäiväkodin lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille. Opinnäytetyön aineistoa täydennettiin lisäksi lähikaupunkien 24/7-päiväkotien johtajien haastatteluilla, jossa kartoitettiin heidän työvuorosuunnittelunsa käytäntöjä.
Kehittämiskokeilussa saatiin pysyvyyttä lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön vuorovaikutussuhteisiin sekä lisättyä henkilöstön työhyvinvointia. Työvuorosuunnittelun prosessin muutokset lisäsivät yhteisöllistä työvuorosuunnittelua ja oman työn johtamista.
Pedagogisen työvuorosuunnittelun kehittämiskokeilu oli erittäin onnistunut ja samalla mallilla voidaan toteuttaa 24/7-päiväkodin pedagogista työvuorosuunnittelua myös valtakunnallisesti. Entistä parempaan lopputulokseen päästäisiin, kun vuorohoidon resursointiin panostettaisiin riittävästi. Näin saavutettaisiin kaikille hyvä ja vieläkin toimivampi työyhteisö.