Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Palvelutarpeen arviointi, lastensuojeluilmoitukset ja yhteydenotot : Määrällinen tutkimus kahdelta kuukaudelta Kokkolan kaupungille tulleista lastensuojeluilmoituksista ja yhteydenotoista vuonna 2016
Peltokangas, Hanna-Kaisa; Käld, Pia (2018)
Peltokangas, Hanna-Kaisa
Käld, Pia
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213630
Tiivistelmä
Kokkolan kaupungille tehtävän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tilastotietoja vuonna 2016 tulleista lastensuojeluilmoituksista sekä yhteydenotoista, mutta myös samalla selvittää kuinka moni ilmoituksista on johtanut asiakkuuteen. Selvitimme tutkimuksessamme myös, kuinka monta palvelutarpeen arviointia on tehty yksittäisen lapsen kohdalla. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole ennen tehty Kokkolan kaupungille, joten tutkimuksen tekeminen oli hyvin ajankohtainen lakiuudistusten sekä lastensuojeluilmoitusten määrän kasvun myötä. Analyysin tarkoituksena on olla tukemassa palveluiden kehittämistä sekä antaa suuntaviivoja jo olemassa olevista palveluista.
Uusi sosiaalihuoltolaki astui voimaan 1.4.2015 asteittain. Lain uudistuksen tarkoituksena oli lisätä matalan kynnyksen palveluita lapsille ja nuorille sekä yhdenvertaistaa palveluiden saatavuutta. Nämä uudistukset ovat lähtökohtana opinnäytetyömme aiheelle. Opinnäytetyö koskee lastensuojeluilmoituksia ja yhteydenottoja sekä palvelutarpeen arviointien määrää. Päätimme ottaa ne teoreettiseksi lähtökohdaksi lapsen etu huomioiden.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Käytössämme oli valmis lähdeaineisto Kokkolan kaupungin perhepalveluilta. Laadimme aineiston analysointia varten kysymykset tilaajan toiveiden mukaisesti ja keräsimme aineistosta vastaukset keväällä 2017, jonka jälkeen analysoimme vastaukset Webropol-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimuksemme on antanut vastauksia asettamiimme tutkimuskysymyksiin. Vastauksista ilmeni, että Kokkolan sosiaalitoimen osalta suuntaus on oikea. Perhepalveluiden asiakkaiksi johti enemmistö tulleista ilmoituksista, kun taas suoraan lastensuojelun asiakkaaksi johti huomattavasti pienempi määrä tulleista lastensuojeluilmoituksista. Vaikkakaan palvelutarpeenarviointia ei oltu tehty jokaisen lastensuojeluilmoituksen kohdalla, tuen tarvetta oli arvioitu muulla tavoin.
Uusi sosiaalihuoltolaki astui voimaan 1.4.2015 asteittain. Lain uudistuksen tarkoituksena oli lisätä matalan kynnyksen palveluita lapsille ja nuorille sekä yhdenvertaistaa palveluiden saatavuutta. Nämä uudistukset ovat lähtökohtana opinnäytetyömme aiheelle. Opinnäytetyö koskee lastensuojeluilmoituksia ja yhteydenottoja sekä palvelutarpeen arviointien määrää. Päätimme ottaa ne teoreettiseksi lähtökohdaksi lapsen etu huomioiden.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Käytössämme oli valmis lähdeaineisto Kokkolan kaupungin perhepalveluilta. Laadimme aineiston analysointia varten kysymykset tilaajan toiveiden mukaisesti ja keräsimme aineistosta vastaukset keväällä 2017, jonka jälkeen analysoimme vastaukset Webropol-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimuksemme on antanut vastauksia asettamiimme tutkimuskysymyksiin. Vastauksista ilmeni, että Kokkolan sosiaalitoimen osalta suuntaus on oikea. Perhepalveluiden asiakkaiksi johti enemmistö tulleista ilmoituksista, kun taas suoraan lastensuojelun asiakkaaksi johti huomattavasti pienempi määrä tulleista lastensuojeluilmoituksista. Vaikkakaan palvelutarpeenarviointia ei oltu tehty jokaisen lastensuojeluilmoituksen kohdalla, tuen tarvetta oli arvioitu muulla tavoin.