Markkinoinnin vastuullisuus
Tuukkanen, Maija-Reetta (2018)
Tuukkanen, Maija-Reetta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia kirjoitetun teorian pohjalta opas markkinoinnin vastuullisuudesta opetuskäyttöön. Työn toteutustapa on toiminnallinen työ. Työssä selvitetään markkinoinnin vastuullisuuteen liittyvät keskeiset asiat, jonka pohjalta opas laaditaan. Opas on PowerPoint esitys, jota toimeksiantaja Haaga-Helia voi käyttää opetusmateriaalina.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osa-alueesta, joiden tarkoituksena on antaa tarpeeksi taustatietoa opasta varten. Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee sosiaalisesta vastuusta ja yrityksen sidosryhmiä. Toinen osuus käsittelee brändiä ja kolmas markkinointia yleiseltä kannalta. Viimeinen osuus syventyy vielä vastuulliseen markkinointiin ja lainsäädäntöön. Markkinointi on tässä työssä rajattu käsittelemään markkinointiviestintää. Lopuksi käsitelty teoria vedetään yhteen teorian yhteenvedossa. Viimeiset kappaleet käsittelevät opinnäytetyöprosessin aikataulutusta ja edistymistä. Kirjoittaja pohtii prosessin onnistuneisuutta ja saavutettuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas markkinoinnin vastuullisuudesta. Keskeisintä vastuullisessa markkinoinnissa on vastuullisuudesta viestiminen sekä markkinointiviestinnän läpinäkyvyys ja todenmukaisuus.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä lokakuu 2017 - maaliskuu 2018.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osa-alueesta, joiden tarkoituksena on antaa tarpeeksi taustatietoa opasta varten. Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee sosiaalisesta vastuusta ja yrityksen sidosryhmiä. Toinen osuus käsittelee brändiä ja kolmas markkinointia yleiseltä kannalta. Viimeinen osuus syventyy vielä vastuulliseen markkinointiin ja lainsäädäntöön. Markkinointi on tässä työssä rajattu käsittelemään markkinointiviestintää. Lopuksi käsitelty teoria vedetään yhteen teorian yhteenvedossa. Viimeiset kappaleet käsittelevät opinnäytetyöprosessin aikataulutusta ja edistymistä. Kirjoittaja pohtii prosessin onnistuneisuutta ja saavutettuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas markkinoinnin vastuullisuudesta. Keskeisintä vastuullisessa markkinoinnissa on vastuullisuudesta viestiminen sekä markkinointiviestinnän läpinäkyvyys ja todenmukaisuus.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä lokakuu 2017 - maaliskuu 2018.