Vuorovaikutuskortit : vuorovaikutuskorttien kehittäminen vuorohoitoryhmään
Lehtonen, Eveliina (2018)
Lehtonen, Eveliina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223708
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Vuorovaikutus on haastavaa isoissa ryhmissä varhaiskasvatuksessa. 3–5 vuotiaiden ryhmässä haastetta tuo lasten eri iät ja kehitysvaiheet. Vuorohoitoryhmässä tuo haastetta myös lasten hoitoajat, lapset ovat vaihtelevasti paikalla. Vuorohoitoa tarjotaan kumminkin aamu-, päivä, iltapäivä-, ilta- ja yöaikoina. Lasten vanhempien työaikojen puitteissa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jossa avaan vuorohoitoryhmän vuorovaikutuskorttien kehittämisprosessia. Kehittämistyön lähtökohtana käytettiin ryhmähavaintoja ja työntekijöiden haastatteluja vuorovaikutukseen liittyvän teoriatiedon kanssa. Kehittämiskysymykseni olivat: Mitkä ovat vuorovaikutuksen haasteet Viikariryhmässä?
Millaiset vuorovaikutuskortit toimivat Viikari-ryhmän työntekijöiden työvälineenä? Miten kehitetään vuorovaikutuskortteja vuorohoito –ryhmään?
Vuorovaikutuskortit tein itse piirtämällä. Tarkoituksena oli luoda mahdollisimman monikäyttöiset, selkeät ja yksinkertaiset kortit auttamaan varhaiskasvattajia heidän työssään. Luoda heille uusi työkalu, jolla he voivat keskustella ja käydä läpi päiväkodissa tapahtuvia vuorovaikutustilanteita yhdessä lasten kanssa. Vuorovaikutuskorteissa seikkailee Viikari-kettu, mato ja pöllö. Tällä pyrin huomioimaan sukupuolineutraalisuutta. Tarkoituksena oli tehdä mahdollisimman yksinkertaiset kortit, joissa ei ole lapsia häiritseviä asioita.
Vuorovaikutuskorttien kehittäminen onnistui hyvin, lopputuloksena oli, että vuorovaikutuskortit lähtivät koko Päiväkoti Hulivilin kaikkien ryhmien käyttöön, eikä alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti vain Viikari-vuorohoitoryhmään. Vuorovaikutuskortit olivat kasvattajien mukaan selkeät, yksinkertaiset sekä monipuoliset käyttää. Vuorovaikutuskortit lähtivät ensiksi Nassikka-ryhmään kokeiluun ja esittelytilaisuuden jälkeen koko Huliviliin. Kortteissa ei ole tiukkaa ohjeistusta, vaan kasvattajat saavat ottaa kortit käyttöön, niin kuin heille sopii.
Vuorovaikutus on haastavaa isoissa ryhmissä varhaiskasvatuksessa. 3–5 vuotiaiden ryhmässä haastetta tuo lasten eri iät ja kehitysvaiheet. Vuorohoitoryhmässä tuo haastetta myös lasten hoitoajat, lapset ovat vaihtelevasti paikalla. Vuorohoitoa tarjotaan kumminkin aamu-, päivä, iltapäivä-, ilta- ja yöaikoina. Lasten vanhempien työaikojen puitteissa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jossa avaan vuorohoitoryhmän vuorovaikutuskorttien kehittämisprosessia. Kehittämistyön lähtökohtana käytettiin ryhmähavaintoja ja työntekijöiden haastatteluja vuorovaikutukseen liittyvän teoriatiedon kanssa. Kehittämiskysymykseni olivat: Mitkä ovat vuorovaikutuksen haasteet Viikariryhmässä?
Millaiset vuorovaikutuskortit toimivat Viikari-ryhmän työntekijöiden työvälineenä? Miten kehitetään vuorovaikutuskortteja vuorohoito –ryhmään?
Vuorovaikutuskortit tein itse piirtämällä. Tarkoituksena oli luoda mahdollisimman monikäyttöiset, selkeät ja yksinkertaiset kortit auttamaan varhaiskasvattajia heidän työssään. Luoda heille uusi työkalu, jolla he voivat keskustella ja käydä läpi päiväkodissa tapahtuvia vuorovaikutustilanteita yhdessä lasten kanssa. Vuorovaikutuskorteissa seikkailee Viikari-kettu, mato ja pöllö. Tällä pyrin huomioimaan sukupuolineutraalisuutta. Tarkoituksena oli tehdä mahdollisimman yksinkertaiset kortit, joissa ei ole lapsia häiritseviä asioita.
Vuorovaikutuskorttien kehittäminen onnistui hyvin, lopputuloksena oli, että vuorovaikutuskortit lähtivät koko Päiväkoti Hulivilin kaikkien ryhmien käyttöön, eikä alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti vain Viikari-vuorohoitoryhmään. Vuorovaikutuskortit olivat kasvattajien mukaan selkeät, yksinkertaiset sekä monipuoliset käyttää. Vuorovaikutuskortit lähtivät ensiksi Nassikka-ryhmään kokeiluun ja esittelytilaisuuden jälkeen koko Huliviliin. Kortteissa ei ole tiukkaa ohjeistusta, vaan kasvattajat saavat ottaa kortit käyttöön, niin kuin heille sopii.