Katsaus vuoden 2016 parhaaseen verkkojournalismiin Yhdysvalloissa
Wallenius, Eija (2018)
Wallenius, Eija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223691
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuoden 2016 parhaita verkossa julkaistuja juttuja Yhdysvalloissa. Aineistona käytetään Columbia Journalism Reviewn (CJR) listaa sen parhaiksi arvioimista jutuista. Lista sisältää 13 artikkelia, yhden podcastin ja yhden valokuvan. Lisäksi mukaan on nostettu yksi journalisti.
Työssä luodaan katsaus siihen, millaista hyvä verkkojournalismi Yhdysvalloissa on. Tavoitteena on tarjota konkreettisia vinkkejä erinomaisen verkkojutun tekemiseen.
Tutkimusmetodina käytetään sisällöllistä analyysia. Analyysi on jaettu neljään osaan:
1) otsikointi 2) aloitukset, 3) sisältö ja 4) visuaalinen ilmaisu ja muut verkon tarjoamat mahdollisuudet.
Aineiston otsikoissa kerrotaan yleensä korostetun selkeästi, mistä juttu kertoo. Kokonaiset lauseet ovat suosituimpia. Myös aloitukset menevät suoraan asiaan. Ne lupaavat jotain kiinnostavaa, yllättävää tai inspiroivaa ja aloittavat tarinan. Jutun uutinen tai sanoma säästetään myöhemmäksi.
Sisällöllisesti jutuissa korostuvat perusteellisesti tehty taustatyö ja hyvä tarinankerronta. Laaja aineisto mahdollistaa muun muassa kokonaisuuksien selittämisen sekä yksityiskohtaisen tiedon jakamisen. Juttujen tarinankerronta onnistuu kolmessa asiassa: niissä on harkittu tarinankaari, sisältö on henkilökohtaista ja lukijan annetaan oppia jotain uutta.
Visuaalisesti aineiston jutut ovat varsin yksinkertaisesti toteutettuja. Jutut luottavat pääosin tekstiin. Olennaista onkin se, miten tehosteita, kuten kuvia ja videoita, jutuissa hyödynnetään. Ne sijoitetaan dramaturgisiin huippuhetkiin, kuten aloitukseen tai rytmittämään tarinankaarta.
Viisi vinkkiä hyvään verkkojuttuun ovat: 1) tee huolellinen taustatyö, 2) laadi yksinkertainen, sisältöä vastaava otsikko, joka lupaa tietoa tai tarinan, 3) aloita tarinalla, joka imaisee mukaan, 4) anna päähenkilöillesi persoona ja tarinalle kaari ja 5) herätä juttu eloon visuaalisilla tehosteilla.
Työssä luodaan katsaus siihen, millaista hyvä verkkojournalismi Yhdysvalloissa on. Tavoitteena on tarjota konkreettisia vinkkejä erinomaisen verkkojutun tekemiseen.
Tutkimusmetodina käytetään sisällöllistä analyysia. Analyysi on jaettu neljään osaan:
1) otsikointi 2) aloitukset, 3) sisältö ja 4) visuaalinen ilmaisu ja muut verkon tarjoamat mahdollisuudet.
Aineiston otsikoissa kerrotaan yleensä korostetun selkeästi, mistä juttu kertoo. Kokonaiset lauseet ovat suosituimpia. Myös aloitukset menevät suoraan asiaan. Ne lupaavat jotain kiinnostavaa, yllättävää tai inspiroivaa ja aloittavat tarinan. Jutun uutinen tai sanoma säästetään myöhemmäksi.
Sisällöllisesti jutuissa korostuvat perusteellisesti tehty taustatyö ja hyvä tarinankerronta. Laaja aineisto mahdollistaa muun muassa kokonaisuuksien selittämisen sekä yksityiskohtaisen tiedon jakamisen. Juttujen tarinankerronta onnistuu kolmessa asiassa: niissä on harkittu tarinankaari, sisältö on henkilökohtaista ja lukijan annetaan oppia jotain uutta.
Visuaalisesti aineiston jutut ovat varsin yksinkertaisesti toteutettuja. Jutut luottavat pääosin tekstiin. Olennaista onkin se, miten tehosteita, kuten kuvia ja videoita, jutuissa hyödynnetään. Ne sijoitetaan dramaturgisiin huippuhetkiin, kuten aloitukseen tai rytmittämään tarinankaarta.
Viisi vinkkiä hyvään verkkojuttuun ovat: 1) tee huolellinen taustatyö, 2) laadi yksinkertainen, sisältöä vastaava otsikko, joka lupaa tietoa tai tarinan, 3) aloita tarinalla, joka imaisee mukaan, 4) anna päähenkilöillesi persoona ja tarinalle kaari ja 5) herätä juttu eloon visuaalisilla tehosteilla.