Teatteri-ilmaisun ohjaaja peruskoulun puheviestinnän sillan rakentajana
Himanen, Reko (2018)
Himanen, Reko
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803233717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803233717
Tiivistelmä
Hankkeistetussa opinnäytetyössä tutkittiin, mitä annettavaa teatteri-ilmaisun ohjaajalla olisi peruskoulun puheviestinnän opetukseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka puheviestintää opetetaan parhaillaan peruskoulun yläkoulussa sekä mahdollisuuksia monipuolistaa puheviestinnän opetusta tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista fenomenologista tapaustutkimusta, jonka kohteina ovat kaksi yläkoulun luokkaa, niiden oppilaat ja heidän kokemuksensa.
Tutkimuksen käytännön osuus suoritettiin Paunun yläkoululla Jämsässä kahdelle yhdeksännelle luokalle. Käytännön työpajat rakentuivat kolmesta työpajakerrasta, jolloin osallistujat tutustuivat niin teoreettisesti kuin käytännön harjoitteiden pohjalta puheviestintään ja siihen liittyviin teemoihin. Työpajojen lisäksi aineistoa kerättiin puheviestinnän lähdekirjallisuudesta, esiintymiseen liittyvästä kirjallisuudesta, peruskoulun opetussuunnitelmasta, opinnäytetyön tekijän omista havainnoista oppimispäiväkirjassa sekä osallistuvien luokkien äidinkielen opettajilta teemahaastattelumenetelmällä.
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus kerätä tietoa koululle, jota voi tarvittaessa hyödyntää opetusta suunnitellessa. Työpajat koettiin tarpeellisina ja niissä käytetyt harjoitteet, ja menetelmät nähtiin hyödyllisinä. Teatteri-ilmaisun ohjaajan tuomalla ammattitaidolla vaikutti olevan suuri merkitys oppilaiden suoriutumisessa.
Tutkimuksen käytännön osuus suoritettiin Paunun yläkoululla Jämsässä kahdelle yhdeksännelle luokalle. Käytännön työpajat rakentuivat kolmesta työpajakerrasta, jolloin osallistujat tutustuivat niin teoreettisesti kuin käytännön harjoitteiden pohjalta puheviestintään ja siihen liittyviin teemoihin. Työpajojen lisäksi aineistoa kerättiin puheviestinnän lähdekirjallisuudesta, esiintymiseen liittyvästä kirjallisuudesta, peruskoulun opetussuunnitelmasta, opinnäytetyön tekijän omista havainnoista oppimispäiväkirjassa sekä osallistuvien luokkien äidinkielen opettajilta teemahaastattelumenetelmällä.
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus kerätä tietoa koululle, jota voi tarvittaessa hyödyntää opetusta suunnitellessa. Työpajat koettiin tarpeellisina ja niissä käytetyt harjoitteet, ja menetelmät nähtiin hyödyllisinä. Teatteri-ilmaisun ohjaajan tuomalla ammattitaidolla vaikutti olevan suuri merkitys oppilaiden suoriutumisessa.