Innovatiivisten myytävien palvelu- ja elämystuotteiden kartoitus suhteessa Ateneumin taidemuseon tarjontaan
Mosel, Sander (2018)
Mosel, Sander
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223687
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Ateneumin taidemuseon palvelukonseptia uusien innovatiivisten elämys- ja palvelutuotteiden kautta. Lähtökohtana toimii työn tilaajan, Kansallisgallerian kokemus siitä, että Ateneumin palvelutuotteiden kilpailukyky on viime vuosien aikana heikentynyt. Tavoitteena on selvittää, mitkä kentällä yleisimmin käytetyimmät elämys- ja palvelutuotteet kartuttaisivat sekä hyödyntäisivät Ateneumin taidemuseon tarjontaa.
Työn teoreettisinä viitekehyksinä käytettiin palvelun, asiakaslähtöisyyden, palvelumuotoilun, innovaatioiden, tuotteistamisen ja elämystuotteen teorioita. Lähestymistavaksi valikoitui innovaatiotutkimus ja päätutkimuskysymystä lähdettiin selvittämään vertailukehittämien kautta. Erityisesti benchmarkattiin toivottuja kotimaisia vertailukohteita kuten Finnkino, Linnanmäki, Allas Sea Pool ja Heureka. Kansainvälistä näkemystä haettiin Viron, Ranskan, Englannin ja USA:n kohteista. Kehittämisehdotuksia haettiin workshopin, kirjallisuuden, havainnoinnin ja haastattelun kautta.
Tutkimuksissa selvisi, että Ateneum on menettänyt kilpailukykyään erityisesti palvelu- ja elämystuotetarjonnan osalta. Suurimmiksi kehityskohteiksi nousivat tilavuokraus, toiminta-ajatus, palveluiden hinnoittelu, uudet tapahtumat, elämysmatkailu ja yritysmyynti. Ateneumin potentiaali olisi valtavasti enemmän mitä se on nyt.
Opinnäytetyön tutkimusten pohjalta saavutetut tulokset sekä kehittämisehdotukset antavat niin Ateneumille kuin kulttuurituottajille ajankohtaista tietoa palvelutuotteiden tämänhetkisestä kentän tilanteesta. Lisäksi työ kertoo, kuinka Ateneumin taidemuseon kilpailukykyä lähdettäisiin parantamaan uusien sekä innovatiivisten ehdotusten kautta ja miten palveluiden elämyksellisyyttä pystytään maksimoimaan.
Työn teoreettisinä viitekehyksinä käytettiin palvelun, asiakaslähtöisyyden, palvelumuotoilun, innovaatioiden, tuotteistamisen ja elämystuotteen teorioita. Lähestymistavaksi valikoitui innovaatiotutkimus ja päätutkimuskysymystä lähdettiin selvittämään vertailukehittämien kautta. Erityisesti benchmarkattiin toivottuja kotimaisia vertailukohteita kuten Finnkino, Linnanmäki, Allas Sea Pool ja Heureka. Kansainvälistä näkemystä haettiin Viron, Ranskan, Englannin ja USA:n kohteista. Kehittämisehdotuksia haettiin workshopin, kirjallisuuden, havainnoinnin ja haastattelun kautta.
Tutkimuksissa selvisi, että Ateneum on menettänyt kilpailukykyään erityisesti palvelu- ja elämystuotetarjonnan osalta. Suurimmiksi kehityskohteiksi nousivat tilavuokraus, toiminta-ajatus, palveluiden hinnoittelu, uudet tapahtumat, elämysmatkailu ja yritysmyynti. Ateneumin potentiaali olisi valtavasti enemmän mitä se on nyt.
Opinnäytetyön tutkimusten pohjalta saavutetut tulokset sekä kehittämisehdotukset antavat niin Ateneumille kuin kulttuurituottajille ajankohtaista tietoa palvelutuotteiden tämänhetkisestä kentän tilanteesta. Lisäksi työ kertoo, kuinka Ateneumin taidemuseon kilpailukykyä lähdettäisiin parantamaan uusien sekä innovatiivisten ehdotusten kautta ja miten palveluiden elämyksellisyyttä pystytään maksimoimaan.