Lanne- ja rintarangan kuormittuminen ralliautoilussa : Terapeuttinen harjoittelu kuormituksen vähentämisen työkaluna
Lappalainen, Niina (2018)
Lappalainen, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223706
Tiivistelmä
Rallissa merkittävimpiä kuormitustekijöitä ovat sivuttais- ja pystysuuntaiset G-voimat, huonokuntoiset tiet, tärinä, lämpötila, ilmankosteus, väsymys sekä staattiset asennot. Kuitenkin suurin osa loukkaantumisista tapahtuu onnettomuuksissa. Tutkimusten mukaan kilpatason rallikuljettajista ja kartanlukijoista 70 % kokee lannerangan alueella erilaisia oireiluja ja 36 % rintarangan alueella. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että tuntemukset eivät välttämättä selity rangan patologisilla muutoksilla. Kilpatason ralliautoilun kuormitusta rangan alueelle on edelleen tutkittu todella vähän.
Lanne- ja rintarangan koetun kuormituksen sekä ralliautolle spesifisen istuma-asennon selvittämiseen on käytetty teemahaastattelua ja pohjateoriasta tuotuja tietoja. Teemahaastatteluun osallistui kuusi kilpatason ralliautoilijaa, joista kolme oli kuljettajia ja kolme kartanlukijoita. Sisällön analyysimuotona käytettiin teemoittelua, joka tehtiin teoriaohjaavasti. Koettua kuormitusta sekä istuma-asennon analyysia on käytetty pohjana harjoitusesimerkin laadinnassa.
Teemahaastatteluissa selvisi, että lajin koettiin kuormittavan lanne- ja rintarangan alueen lihaksia. Vain osalla haastatelluista ilmeni säteilykipuja. Suurimmaksi ongelma-alueeksi muodostui kineettinen takaketju. Kuljettajilla ilmeni enemmän lihaskipua kuin kartanlukijoilla, kun taas kartanlukijat kokivat kuormituksen ennemminkin paineen tunteena. Istuma-asento on erityisen staattinen ralliautossa, sillä istuimessa ei pääse liikkumaan. Istuimessa on myös hyvin vähän pehmusteita. Esimerkkiharjoituksissa keskityttiin selkärangan liikkuvuuden palauttamiseen, kineettisen etuketjun avaamiseen, sekä ryhtilihasten vahvistamiseen.
Lanne- ja rintarangan koetun kuormituksen sekä ralliautolle spesifisen istuma-asennon selvittämiseen on käytetty teemahaastattelua ja pohjateoriasta tuotuja tietoja. Teemahaastatteluun osallistui kuusi kilpatason ralliautoilijaa, joista kolme oli kuljettajia ja kolme kartanlukijoita. Sisällön analyysimuotona käytettiin teemoittelua, joka tehtiin teoriaohjaavasti. Koettua kuormitusta sekä istuma-asennon analyysia on käytetty pohjana harjoitusesimerkin laadinnassa.
Teemahaastatteluissa selvisi, että lajin koettiin kuormittavan lanne- ja rintarangan alueen lihaksia. Vain osalla haastatelluista ilmeni säteilykipuja. Suurimmaksi ongelma-alueeksi muodostui kineettinen takaketju. Kuljettajilla ilmeni enemmän lihaskipua kuin kartanlukijoilla, kun taas kartanlukijat kokivat kuormituksen ennemminkin paineen tunteena. Istuma-asento on erityisen staattinen ralliautossa, sillä istuimessa ei pääse liikkumaan. Istuimessa on myös hyvin vähän pehmusteita. Esimerkkiharjoituksissa keskityttiin selkärangan liikkuvuuden palauttamiseen, kineettisen etuketjun avaamiseen, sekä ryhtilihasten vahvistamiseen.