Käyttökokemuksia Mieletön Mahdollisuus -draamakokonaisuuksien ohjaamisesta alakouluissa
Lindström, Sanna; Vuorela, Heli (2018)
Lindström, Sanna
Vuorela, Heli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803163439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803163439
Tiivistelmä
Vuorela, Heli & Lindström, Sanna. Käyttökokemuksia Mieletön Mahdollisuus -draamakokonaisuuksien ohjaamisesta alakouluissa. Kevät 2018. 58 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomin koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Erilaisten työskentelymallien käyttö kouluissa mielenterveyden ongelmien tuomisessa oppilaiden tietoisuuteen on tärkeää, jotta näiden haasteellisten asioiden kohtaaminen olisi helpompaa ja mielenterveysongelmat hyväksytympiä yhteiskunnassamme. Tämän lisäksi tuen tarjoaminen oppilaille, joiden perheissä on mielenterveysongelmia, lisää heidän henkilökohtaisia hyväksynnän ja turvallisuudentunteitaan kouluissa.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteet asetettiin yhteistyökumppanina toimivan järjestön kanssa yhdessä. Yhteistyökumppanina toimi mielenterveys-omaisten yhdistys- ja vertaistoimintaa mahdollistava sosiaalijärjestö, joka kehittää erilaisten hankkeiden ja projektien avulla omaistyön toimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena on määrällisen tutkimuksen avulla saada selville käyttökokemuksia Mieletön Mahdollisuus -draamakokonaisuuksien käytöstä ja ohjaamisesta alakouluissa.
Opinnäytetyö sisältää kaksi osaa: teoriaan tukevan raportoinnin mielenterveysongelmista, niiden vaikutuksista lapsiperheissä ja koulujen mahdollisuuksista vaikuttaa lapsiomaisen asemaan sekä kyselyn ja siitä saatujen vastausten analysoinnin ja raportoinnin yhteistyökumppanille.
Tuloksena opinnäytetyössä ovat kyselyn avulla saadut luottamukselliset tulokset, jotka on tarkoitettu pääosin vain yhteistyötahon käyttöön. Tulokset antavat yhteistyökumppanille tietoa tuotettujen materiaalien käytöstä ja niiden avulla on tarvittaessa mahdollista kehittää materiaalien sisältöä.
Asiasanat: draamatyöskentely koulussa, käyttökokemuskysely, lapsiomainen, mielenterveys, mielenterveysomainen
Erilaisten työskentelymallien käyttö kouluissa mielenterveyden ongelmien tuomisessa oppilaiden tietoisuuteen on tärkeää, jotta näiden haasteellisten asioiden kohtaaminen olisi helpompaa ja mielenterveysongelmat hyväksytympiä yhteiskunnassamme. Tämän lisäksi tuen tarjoaminen oppilaille, joiden perheissä on mielenterveysongelmia, lisää heidän henkilökohtaisia hyväksynnän ja turvallisuudentunteitaan kouluissa.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteet asetettiin yhteistyökumppanina toimivan järjestön kanssa yhdessä. Yhteistyökumppanina toimi mielenterveys-omaisten yhdistys- ja vertaistoimintaa mahdollistava sosiaalijärjestö, joka kehittää erilaisten hankkeiden ja projektien avulla omaistyön toimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena on määrällisen tutkimuksen avulla saada selville käyttökokemuksia Mieletön Mahdollisuus -draamakokonaisuuksien käytöstä ja ohjaamisesta alakouluissa.
Opinnäytetyö sisältää kaksi osaa: teoriaan tukevan raportoinnin mielenterveysongelmista, niiden vaikutuksista lapsiperheissä ja koulujen mahdollisuuksista vaikuttaa lapsiomaisen asemaan sekä kyselyn ja siitä saatujen vastausten analysoinnin ja raportoinnin yhteistyökumppanille.
Tuloksena opinnäytetyössä ovat kyselyn avulla saadut luottamukselliset tulokset, jotka on tarkoitettu pääosin vain yhteistyötahon käyttöön. Tulokset antavat yhteistyökumppanille tietoa tuotettujen materiaalien käytöstä ja niiden avulla on tarvittaessa mahdollista kehittää materiaalien sisältöä.
Asiasanat: draamatyöskentely koulussa, käyttökokemuskysely, lapsiomainen, mielenterveys, mielenterveysomainen