Seksuaalinen häirintä ja sen ennaltaehkäisy ammatillisessa oppilaitoksessa : Opettajan näkökulma
Lohikari, Wilma; Valkokallio, Jenna (2017)
Lohikari, Wilma
Valkokallio, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083155
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisen oppilaitoksen opettajan näkemyksiä ja kokemuksia oppilaitoksessa tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä sekä sen ennaltaehkäisystä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Metropolia Ammattikorkeakoulun seksuaalisen häirinnän “Meidän koulussa voidaan hyvin” -täydennyskoulutukseen, joka on suunnattu ammatillisen koulutuksen opettajille. Opinnäytetyö on osa laajempaa kokonaisuutta “Koulu ja opiskeluterveydenhuolto; Terveydenhoitajan työmenetelmät ja yhteisöllinen terveyden edistäminen”.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastat-telun avulla. Haastatteluun osallistui ammatillisen oppilaitoksen opettaja, joka kuvaili omassa oppilaitoksessaan tapahtuvaa seksuaalista häirintää ja sen ennaltaehkäisyä. Haastateltavalla opettajalla on monen vuoden työkokemus ammatillisista oppilaitoksista ja hänellä on esimerkiksi myös kokemusta lukiossa työskentelystä. Haastattelun analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Aineistosta nousi sisällönanalyysissä kolme tutkimuskysymyksiin vastaavaa pääluokkaa: “Seksuaalinen häirintä oppilaitoksessa”, “Opettajien keinot seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyssä” ja “Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyn parantaminen oppilaitoksessa”.
Tuloksista nousi esille, että seksuaalinen häirintä on yleinen ongelma ammatillisessa oppilaitoksessa ja opettajilla ei ole tarpeeksi keinoja ennaltaehkäistä sitä. Seksuaalinen häirintä kohdistuu sekä opiskelijoihin että opettajiin ja häirintää tapahtuu enemmän opettajalta opiskelijalle kuin opiskelijalta toiselle opiskelijalle. Se voi olla myös tahatonta ja tavaksi muodostunutta. Tuloksista käy ilmi, että tasa-arvosuunnitelma on ainoa käytetty ennaltaehkäisyn keino, mutta tuloksista nousee esille myös monia ideoita seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyn parantamiseksi oppilaitoksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastat-telun avulla. Haastatteluun osallistui ammatillisen oppilaitoksen opettaja, joka kuvaili omassa oppilaitoksessaan tapahtuvaa seksuaalista häirintää ja sen ennaltaehkäisyä. Haastateltavalla opettajalla on monen vuoden työkokemus ammatillisista oppilaitoksista ja hänellä on esimerkiksi myös kokemusta lukiossa työskentelystä. Haastattelun analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Aineistosta nousi sisällönanalyysissä kolme tutkimuskysymyksiin vastaavaa pääluokkaa: “Seksuaalinen häirintä oppilaitoksessa”, “Opettajien keinot seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyssä” ja “Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyn parantaminen oppilaitoksessa”.
Tuloksista nousi esille, että seksuaalinen häirintä on yleinen ongelma ammatillisessa oppilaitoksessa ja opettajilla ei ole tarpeeksi keinoja ennaltaehkäistä sitä. Seksuaalinen häirintä kohdistuu sekä opiskelijoihin että opettajiin ja häirintää tapahtuu enemmän opettajalta opiskelijalle kuin opiskelijalta toiselle opiskelijalle. Se voi olla myös tahatonta ja tavaksi muodostunutta. Tuloksista käy ilmi, että tasa-arvosuunnitelma on ainoa käytetty ennaltaehkäisyn keino, mutta tuloksista nousee esille myös monia ideoita seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyn parantamiseksi oppilaitoksessa.