Oppimisen tuen toimintamallin kehittäminen Keudan Wärtsilänkadun toimipisteessä
Lemola, Katja (2018)
Lemola, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263797
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena. Kehittämishankkeessa tutkivan toiminnan kohteena oli Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Keudan ammatillista perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden yksilöllisen tuen kehittäminen. Yksilöllisen tuen kehittämistä kokeiltiin Keudan Wärtsilänkadun toimipisteessä lukuvuoden 2016-2017 ajan.
Kehittämishankkeen ajankohta oli ammatillisen koulutuksen koko historian suurimman muutoksen risteyskohdassa. Ammatillisen koulutuksen reformin suunnittelu sekä ammatilliseen koulutukseen kohdennetut leikkaukset haastoivat oppilaitokset kehittämään uusia toimintatapoja opetuksen järjestämiseksi. Kehittämishanke toteutettiin, sillä Keudassa haluttiin edistää opiskelijoiden etenemistä, varmistaa opintojen läpäisy ja luoda tuettuja polkuja kaikille opiskelijoille.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vastata ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oppimisen tuen tarpeisiin ja luoda uudenlainen toimintamalli. Tuen tarpeita kartoitettiin ”tukisolussa”. Tukisolu oli luokka, jossa samanaikaisesti suunniteltiin, opetettiin ja ohjattiin opiskelijoita. Oppimisen tukea kehitettiin yhteistyössä opiskelijoiden, opettajien ja oppilashuollon kanssa.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tukisolutoiminnan kehittämistä tutkittiin osallistavan havainnoinnin menetelmällä. Tutkivan toiminnan kohteena olivat opiskelijat, opintojen tuki ja oppimisen ohjaus. Syntyneen toimintamallin tarkoituksena on varmistaa, että opiskelijat saavat riittävästi tukea opintojensa edistymiseksi kaikkina päivinä opinpolkunsa ajan.
Kehittämishankkeen ajankohta oli ammatillisen koulutuksen koko historian suurimman muutoksen risteyskohdassa. Ammatillisen koulutuksen reformin suunnittelu sekä ammatilliseen koulutukseen kohdennetut leikkaukset haastoivat oppilaitokset kehittämään uusia toimintatapoja opetuksen järjestämiseksi. Kehittämishanke toteutettiin, sillä Keudassa haluttiin edistää opiskelijoiden etenemistä, varmistaa opintojen läpäisy ja luoda tuettuja polkuja kaikille opiskelijoille.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vastata ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oppimisen tuen tarpeisiin ja luoda uudenlainen toimintamalli. Tuen tarpeita kartoitettiin ”tukisolussa”. Tukisolu oli luokka, jossa samanaikaisesti suunniteltiin, opetettiin ja ohjattiin opiskelijoita. Oppimisen tukea kehitettiin yhteistyössä opiskelijoiden, opettajien ja oppilashuollon kanssa.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tukisolutoiminnan kehittämistä tutkittiin osallistavan havainnoinnin menetelmällä. Tutkivan toiminnan kohteena olivat opiskelijat, opintojen tuki ja oppimisen ohjaus. Syntyneen toimintamallin tarkoituksena on varmistaa, että opiskelijat saavat riittävästi tukea opintojensa edistymiseksi kaikkina päivinä opinpolkunsa ajan.