Vapaa leikki varhaiskasvatuksessa : "Sille pittää olla niinku aikaa ja tillaa päivittäin.”
Heikkilä, Tytti (2018)
Heikkilä, Tytti
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803243741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803243741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on vapaa leikki varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä selvitetään lastentarhanopettajien käsityksiä vapaasta leikistä ja sen tukemisen keinoista lasten kasvatuksessa. Opinnätetyössä otetaan myös selvää, onko varhaiskasvatuksessa tekijöitä, jotka rajoittavat vapaan leikin toteutumista. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä Opetushallitus julkaisi uudet varhaiskasvatusuunnitelman perusteet syksyllä 2017. Uusissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa korostuu leikkiin kannustava varhaiskasvatusympäristö.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että vapaa leikki mahdollistuisi yhä enemmän varhaiskasvatuksessa, sen merkitys kasvatuksessa ymmärrettäisiin ja sitä rajoittavia tekijöitä tiedostettaisiin. Ymmärtämällä vapaan leikin käsitteen ja sen merkityksen sekä tiedostamalla vapaata leikkiä tukevia keinoja ja sitä rajoittavia tekijöitä voi varhaiskasvattaja edesauttaa vapaan leikin toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistonkeruumetenelmänä on käytetty teemahaastattelua. Teemahaastattelusta saatu aineisto on analysoitu teemoittelemalla saatua aineistoa.
Opinnäytetyö koostuu leikin teoreettisesta viitekehyksestä, opinnäytetyön toteutuksen raporttiosuudesta, tuloksista ja niiden analyysistä sekä johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset osoittavat, että haastatteluun osallistuneet lastentarhanopettajat ymmärtävät vapaan leikin käsitteen ja sen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Varhaiskasvattajat pyrkivät mahdollistamaan vapaan leikin toteutumista lasten kasvatuksessa monipuolisesti. Haasteita vapaalle leikille luo varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä esiintyvät leikkiä rajoittavat tekijät, joita haastateltavat tiedostavat ja pyrkivät omalla toiminnallaan ehkäisemään.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että vapaa leikki mahdollistuisi yhä enemmän varhaiskasvatuksessa, sen merkitys kasvatuksessa ymmärrettäisiin ja sitä rajoittavia tekijöitä tiedostettaisiin. Ymmärtämällä vapaan leikin käsitteen ja sen merkityksen sekä tiedostamalla vapaata leikkiä tukevia keinoja ja sitä rajoittavia tekijöitä voi varhaiskasvattaja edesauttaa vapaan leikin toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistonkeruumetenelmänä on käytetty teemahaastattelua. Teemahaastattelusta saatu aineisto on analysoitu teemoittelemalla saatua aineistoa.
Opinnäytetyö koostuu leikin teoreettisesta viitekehyksestä, opinnäytetyön toteutuksen raporttiosuudesta, tuloksista ja niiden analyysistä sekä johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset osoittavat, että haastatteluun osallistuneet lastentarhanopettajat ymmärtävät vapaan leikin käsitteen ja sen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Varhaiskasvattajat pyrkivät mahdollistamaan vapaan leikin toteutumista lasten kasvatuksessa monipuolisesti. Haasteita vapaalle leikille luo varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä esiintyvät leikkiä rajoittavat tekijät, joita haastateltavat tiedostavat ja pyrkivät omalla toiminnallaan ehkäisemään.