Tutkimusmatka tunteisiin : tunne- ja tietoisuustaitoja varhaiskasvatuksessa nukketeatterin avulla
Kopra, Terhi; Valve, Teea (2018)
Kopra, Terhi
Valve, Teea
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat olivat tunnekasvatus, emotionaalisen kompetenssin kehittyminen sekä tietoisuustaidot.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda varhaiskasvatukseen soveltuva toiminnallinen malli, jolla voidaan tukea lasten tunnetaitojen ja itsetuntemuksen kehittymistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten tunnetaitoja, erityisesti kykyä tunnistaa, nimetä sekä säädellä tunteita. Tuotoksena syntyi neljän kerran tunnekasvatuskokonaisuus käsinukkejen Napen ja Nellan matkassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Vuokkoharjun päiväkodissa, 4-5 vuotiaiden lasten pienryhmässä. Kokoonnuimme pienryhmän kanssa kerran viikossa käsittelemään yhden tunneparin teemaa. Tunneparit olivat tutustuminen ja turvallisuus, ilo ja suru, viha ja rakkaus sekä pelko ja rohkeus. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle tunnekasvatuskansio, joka sisältää kirjalliset ohjeet jokaisesta teemasta sekä ohjauksissa käytettävät materiaalit.
Toimeksiantajalta saadun palautteen sekä itsearvioinnin perusteella todettiin, että tutkimusmatka tunteisiin Napen ja Nellan seurassa oli kokonaisuutena toimiva ja tarkoituksen mukainen lasten tunne- ja tietoisuustaitojen lisääjänä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda varhaiskasvatukseen soveltuva toiminnallinen malli, jolla voidaan tukea lasten tunnetaitojen ja itsetuntemuksen kehittymistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten tunnetaitoja, erityisesti kykyä tunnistaa, nimetä sekä säädellä tunteita. Tuotoksena syntyi neljän kerran tunnekasvatuskokonaisuus käsinukkejen Napen ja Nellan matkassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Vuokkoharjun päiväkodissa, 4-5 vuotiaiden lasten pienryhmässä. Kokoonnuimme pienryhmän kanssa kerran viikossa käsittelemään yhden tunneparin teemaa. Tunneparit olivat tutustuminen ja turvallisuus, ilo ja suru, viha ja rakkaus sekä pelko ja rohkeus. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle tunnekasvatuskansio, joka sisältää kirjalliset ohjeet jokaisesta teemasta sekä ohjauksissa käytettävät materiaalit.
Toimeksiantajalta saadun palautteen sekä itsearvioinnin perusteella todettiin, että tutkimusmatka tunteisiin Napen ja Nellan seurassa oli kokonaisuutena toimiva ja tarkoituksen mukainen lasten tunne- ja tietoisuustaitojen lisääjänä.