Rippikoululaisen työvihko Joutjärven seurakunnalle
Lehtinen, Tuomo (2018)
Lehtinen, Tuomo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193531
Tiivistelmä
Lehtinen, Tuomo. Rippikoululaisen työvihko Joutjärven seurakunnalle. Diak, Helsinki, kevät 2018. 38 s, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Työn tarkoitus oli laatia Joutjärven seurakunnan rippikoululaisten käyttöön henkilökohtainen työvihko. Tarkoitus on, että rippikoululainen käyttää työvihkoa oppimiskokonaisuuksien yhteydessä. Opettaja voi puolestaan käyttää työvihkoa apunaan suunnitellessaan ja toteuttaessaan opetusta. Työvihko voi korvata erillisen rippikoulun oppikirjan opettajan harkinnan mukaan. Työvihon avulla on tarkoitus vahvistaa nuorten osallisuutta, aktiivisuutta ja oppimista rippikoulussa. Työvihon laadinnassa on otettu huomioon vuonna 2017 julkaistun uusimman rippikoulusuunnitelman ohjeistus. Tämän Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman tavoite on kehittää rippikoulua yhä nuorilähtöisemmäksi.
Työvihko koostuu 12 aiheesta, jotka muotoutuivat rippikoulusuunnitelman 2017 keskeisimpien oppimissisältöjen ja Joutjärven seurakunnan aikaisemmissa rippikoululuissa käytössä olleiden oppituntien mukaan. Kuhunkin aiheeseen laaditut tehtävät pyrkivät hyödyntämään kaikkia oppimisen työtapoja. Näin pyritään saamaan kaikki nuoret aktiivisesti mukaan työskentelyyn ja vahvistetaan heidän rippikoulukokemustaan
Rippikoulun työvihko toteutettiin helposti muokattavana ja tulostettavana tiedostona. Näin työvihkoa voidaan parannella myös jatkossa ja muuttaa tarpeen mukaan. Yksinkertaisella toteutustavalla on myös merkittävä kustannuksia säästävä vaikutus. Kustannustehokkuus on seurakuntien kiristyvän talouden takia merkittävä tekijä.
Työn teoreettisia lähtökohtia ovat erilaiset oppimiskäsitykset sekä erilaiset oppimistavat. Lisäksi pohditaan nuorten osallisuutta. Koska kyse on rippikoulukäyttöön tarkoitetusta materiaalista, lähestytään asiaa etenkin kristillisen kasvatuksen ja nuorisotyön näkökulmasta. Työn liitteenä olevasta Rippikoulun työvihosta muodostetaan myöhemmin itsenäinen tulostettava kokonaisuus.
Asiasanat: kristillinen kasvatus, rippikoulu, opetustilanne, oppimiskäsitykset, uskonnonpedagogiikka
Työn tarkoitus oli laatia Joutjärven seurakunnan rippikoululaisten käyttöön henkilökohtainen työvihko. Tarkoitus on, että rippikoululainen käyttää työvihkoa oppimiskokonaisuuksien yhteydessä. Opettaja voi puolestaan käyttää työvihkoa apunaan suunnitellessaan ja toteuttaessaan opetusta. Työvihko voi korvata erillisen rippikoulun oppikirjan opettajan harkinnan mukaan. Työvihon avulla on tarkoitus vahvistaa nuorten osallisuutta, aktiivisuutta ja oppimista rippikoulussa. Työvihon laadinnassa on otettu huomioon vuonna 2017 julkaistun uusimman rippikoulusuunnitelman ohjeistus. Tämän Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman tavoite on kehittää rippikoulua yhä nuorilähtöisemmäksi.
Työvihko koostuu 12 aiheesta, jotka muotoutuivat rippikoulusuunnitelman 2017 keskeisimpien oppimissisältöjen ja Joutjärven seurakunnan aikaisemmissa rippikoululuissa käytössä olleiden oppituntien mukaan. Kuhunkin aiheeseen laaditut tehtävät pyrkivät hyödyntämään kaikkia oppimisen työtapoja. Näin pyritään saamaan kaikki nuoret aktiivisesti mukaan työskentelyyn ja vahvistetaan heidän rippikoulukokemustaan
Rippikoulun työvihko toteutettiin helposti muokattavana ja tulostettavana tiedostona. Näin työvihkoa voidaan parannella myös jatkossa ja muuttaa tarpeen mukaan. Yksinkertaisella toteutustavalla on myös merkittävä kustannuksia säästävä vaikutus. Kustannustehokkuus on seurakuntien kiristyvän talouden takia merkittävä tekijä.
Työn teoreettisia lähtökohtia ovat erilaiset oppimiskäsitykset sekä erilaiset oppimistavat. Lisäksi pohditaan nuorten osallisuutta. Koska kyse on rippikoulukäyttöön tarkoitetusta materiaalista, lähestytään asiaa etenkin kristillisen kasvatuksen ja nuorisotyön näkökulmasta. Työn liitteenä olevasta Rippikoulun työvihosta muodostetaan myöhemmin itsenäinen tulostettava kokonaisuus.
Asiasanat: kristillinen kasvatus, rippikoulu, opetustilanne, oppimiskäsitykset, uskonnonpedagogiikka