Lasten yhdenvertaisuus ja varhaiskasvatuslaki
Pirttilä, Maria (2018)
Pirttilä, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata tiivistetysti varhaiskasvatusta koskevan sääntelyn kokonaisuudistukseen liittyvien varhaiskasvatuslain 11 a §:n ja lasten päivähoidosta annetun asetuksen 6 §:n uudistusten vaikutuksia varhaiskasvatusikäisten lasten päivähoidon järjestämiseen erityisesti lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Tutkimusaineistona opinnäytetyössä on yhteistyössä Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa toteutettu kysely kunnallisten päiväkotien johtajille ja varajohtajille. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimusharjoitelma, jossa kyselytutkimuksen tuloksia on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Alhaisen vastausprosentin vuoksi niukaksi jäänyttä kyselytutkimusaineistoa täydennetään lastentarhanopettajan haastattelulla sekä pykäläuudistusten voimaantulon jälkeisillä vaikuttavuusarvioilla (Valtioneuvoston rahoittama VakaVai-hanke sekä Kuntaliiton Varhaiskasvatuskyselyraportti I). Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi valikoitujen toimijoiden lakiesityksen lausuntokierroksella antamia lausuntoja pykäläuudistusten vaikutuksista varhaiskasvatuksen käytännön järjestämiseen ja varhaiskasvatusikäisten lasten yhdenvertaisuuteen.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen käytännön arjessa kokemukset yhdenvertaisuutta vaarantavista asioista liittyvät pikemminkin varhaiskasvatushenkilöstön asenteisiin ja toimintakäytäntöihin kuin varhaiskasvatuksen toteuttamista ohjaavaan lainsäädäntöön. Sääntelyn näkökulmasta on kuitenkin selvää, että pykäläuudistukset heikentävät varhaiskasvatusikäisten lasten yhdenvertaisuutta.
Opinnäytetyöprosessin aikana oma käsitykseni siitä, että mainitut pykäläuudistukset ovat ongelmallisia etenkin yhdenvertaisuuden näkökulmasta, sai vahvistusta. Yllättävä huomio oli kuitenkin se, että varhaiskasvatusta koskevan sääntelyn ongelmakohdat eivät nousseet lainkaan esiin päiväkotien johtajille ja varajohtajille suunnatun kyselyn tuloksissa.
Tutkimusaineistona opinnäytetyössä on yhteistyössä Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa toteutettu kysely kunnallisten päiväkotien johtajille ja varajohtajille. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimusharjoitelma, jossa kyselytutkimuksen tuloksia on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Alhaisen vastausprosentin vuoksi niukaksi jäänyttä kyselytutkimusaineistoa täydennetään lastentarhanopettajan haastattelulla sekä pykäläuudistusten voimaantulon jälkeisillä vaikuttavuusarvioilla (Valtioneuvoston rahoittama VakaVai-hanke sekä Kuntaliiton Varhaiskasvatuskyselyraportti I). Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi valikoitujen toimijoiden lakiesityksen lausuntokierroksella antamia lausuntoja pykäläuudistusten vaikutuksista varhaiskasvatuksen käytännön järjestämiseen ja varhaiskasvatusikäisten lasten yhdenvertaisuuteen.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen käytännön arjessa kokemukset yhdenvertaisuutta vaarantavista asioista liittyvät pikemminkin varhaiskasvatushenkilöstön asenteisiin ja toimintakäytäntöihin kuin varhaiskasvatuksen toteuttamista ohjaavaan lainsäädäntöön. Sääntelyn näkökulmasta on kuitenkin selvää, että pykäläuudistukset heikentävät varhaiskasvatusikäisten lasten yhdenvertaisuutta.
Opinnäytetyöprosessin aikana oma käsitykseni siitä, että mainitut pykäläuudistukset ovat ongelmallisia etenkin yhdenvertaisuuden näkökulmasta, sai vahvistusta. Yllättävä huomio oli kuitenkin se, että varhaiskasvatusta koskevan sääntelyn ongelmakohdat eivät nousseet lainkaan esiin päiväkotien johtajille ja varajohtajille suunnatun kyselyn tuloksissa.