Kielen kehityksen tukeminen Y.E.S.-toimintayksikön esiopetuksessa : Opas vanhemmille
Keränen, Tiina (2018)
Keränen, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273833
Tiivistelmä
Kaksi- ja monikielisyys on yhä enemmän normi globalisoituvassa maailmassa. Vanhemmat tekevät usein tietoisen päätöksen, että lapsesta kasvatetaan kaksikielinen. Varhaiskasvatuspalvelujen on tärkeää pysyä tässä muutoksessa mukana ja pystyä vastaamaan kielipainotteisen varhaiskasvatuksen kovaan kysyntään. Vantaan kaupungin Y.E.S. -toimintayksikkö on vielä toistaiseksi suomen ainoa kunnallinen varhaiskasvatusyksikkö, joka tarjoaa laajamittaista kaksikielistä varhaiskasvatusta ja esiopetusta suomeksi ja englanniksi. Y.E.S. toimii samoissa tiloissa Vantaan Kansainvälisen Koulun (ISV) kanssa, jonne monet perheet toivovat, että lapsen kielitaitonsa puitteissa pääsisi aloittaessaan peruskoulun.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, yhteistyössä Vantaan varhaiskasvatuspalvelujen ja Y.E.S. -toimintayksikön kanssa. Opinnäytetyöprosessin alussa käydyissä yhteistyökeskusteluissa kävi ilmi, että vanhemmilla on vain vähän tietoa siitä, miten esiopetuksessa tuetaan lapsen kielellisiä valmiuksia ja englanninkielen taitoja. Opinnäytetyön tavoite onkin tuottaa englanninkielinen opas vanhemmille, joiden lapsi on esiopetuksessa Y.E.S.-toimintayksikössä. Opas tuotetaan sekä sähköisenä että paperisena versiona, ja se pyrkii antamaan esiopetuksessa olevan lapsen vanhemmille tietoa kielen kehityksen osa-alueista, toisen kielen kehittymisestä sekä englanninkielisessä esiopetuksessa tehtävästä kielellisten valmiuksien tukemisesta. Opas pyrkii myös tarjoamaan esiopetuksen henkilöstölle konkreettisen työvälineen, jonka avulla vanhempia voidaan osallistaa lapsen vieraan kielen oppimiseen. Se luo läpinäkyvyyttä esiopetuksessa käyte-tyille opetusmenetelmille sekä tukee esiopetuksen ja perheiden välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen aluksi Piaget’n ja Vygotskyn teorioita lapsen kognitiivisesta ja kielellisestä kehityksestä. Tarkastelen lisäksi perinteisiä oppimiskäsityksiä yhdistäen ne Suomalaisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimiskäsityksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään myös läpi lapsen normaali äidinkielen kehitys, ne varhaisen vuorovaikutuksen tavat, jotka siihen vaikuttavat sekä kielitietoisuuden kehittyminen, joka luo pohjan kaikelle muulle kielenoppimiselle. Teoriaosuudessa tarkastellaan lisäksi vieraan kielen oppimista ja omaksumista sekä sitä, miten se eroaa äidinkielen oppimisesta. Lisäksi, käsitellään joitakin menetelmiä, joilla vieraan kielen oppimista voidaan esiopetuksessa ja kotona tukea.
Opinnäytetyön produktina tuotettu opas luetutettiin ennen valmistumistaan koko esiopetuksen henkilökunnalla. Henkilökunta on antanut palautetta ja kehittämisehdotuksia, joiden perusteella opasta on vielä ennen lopullista versiota muokattu. Opas herätti laajaa kiinnostusta myös 4-5- vuotiaiden ryhmien aikuisissa, ja se lähetettiin myös heille sähköisesti ja siitä saatiin palautetta. Vaikka opas on tällaisenaan suunnattu esiopetusikäisten lasten vanhemmille, on se mahdollista muokata jaettavaksi myös varhaiskasvatuksen puolelle, jolloin se toimisi vanhempien tukena jo varhaisemmassa kielen omaksumisen vaiheessa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, yhteistyössä Vantaan varhaiskasvatuspalvelujen ja Y.E.S. -toimintayksikön kanssa. Opinnäytetyöprosessin alussa käydyissä yhteistyökeskusteluissa kävi ilmi, että vanhemmilla on vain vähän tietoa siitä, miten esiopetuksessa tuetaan lapsen kielellisiä valmiuksia ja englanninkielen taitoja. Opinnäytetyön tavoite onkin tuottaa englanninkielinen opas vanhemmille, joiden lapsi on esiopetuksessa Y.E.S.-toimintayksikössä. Opas tuotetaan sekä sähköisenä että paperisena versiona, ja se pyrkii antamaan esiopetuksessa olevan lapsen vanhemmille tietoa kielen kehityksen osa-alueista, toisen kielen kehittymisestä sekä englanninkielisessä esiopetuksessa tehtävästä kielellisten valmiuksien tukemisesta. Opas pyrkii myös tarjoamaan esiopetuksen henkilöstölle konkreettisen työvälineen, jonka avulla vanhempia voidaan osallistaa lapsen vieraan kielen oppimiseen. Se luo läpinäkyvyyttä esiopetuksessa käyte-tyille opetusmenetelmille sekä tukee esiopetuksen ja perheiden välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen aluksi Piaget’n ja Vygotskyn teorioita lapsen kognitiivisesta ja kielellisestä kehityksestä. Tarkastelen lisäksi perinteisiä oppimiskäsityksiä yhdistäen ne Suomalaisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimiskäsityksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään myös läpi lapsen normaali äidinkielen kehitys, ne varhaisen vuorovaikutuksen tavat, jotka siihen vaikuttavat sekä kielitietoisuuden kehittyminen, joka luo pohjan kaikelle muulle kielenoppimiselle. Teoriaosuudessa tarkastellaan lisäksi vieraan kielen oppimista ja omaksumista sekä sitä, miten se eroaa äidinkielen oppimisesta. Lisäksi, käsitellään joitakin menetelmiä, joilla vieraan kielen oppimista voidaan esiopetuksessa ja kotona tukea.
Opinnäytetyön produktina tuotettu opas luetutettiin ennen valmistumistaan koko esiopetuksen henkilökunnalla. Henkilökunta on antanut palautetta ja kehittämisehdotuksia, joiden perusteella opasta on vielä ennen lopullista versiota muokattu. Opas herätti laajaa kiinnostusta myös 4-5- vuotiaiden ryhmien aikuisissa, ja se lähetettiin myös heille sähköisesti ja siitä saatiin palautetta. Vaikka opas on tällaisenaan suunnattu esiopetusikäisten lasten vanhemmille, on se mahdollista muokata jaettavaksi myös varhaiskasvatuksen puolelle, jolloin se toimisi vanhempien tukena jo varhaisemmassa kielen omaksumisen vaiheessa.