Comparison of Product Launch Strategies for Home Gaming Consoles : Germany and Finland
Hendrickson, EmmaMae (2018)
Hendrickson, EmmaMae
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273859
Tiivistelmä
Interaktiivinen viihdepeliteollisuus on jatkuvassa kasvussa ja kasvun ennustetaan
jatkuvan edelleen. Merkittävä osa tätä alaa ovat pelikonsolit. Tämän opinnäytetyön
tavoite on selvittää, miten uusia pelikonsoleita tulisi menestyksekkäästi julkaista
Saksan ja Suomen markkinoilla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käy läpi tuotejulkaisun perusteet ja tekijät, jotka
on tärkeää huomioida. Teoriaosuudessa käsitellään myös Michael Porterin kilpailustrategiateoria
sekä Yleisstrategiat, joiden pohjalta laatidaan toimiala-analyysi
viihdepeli teollisuuden alasta.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa analysoidaan opinnäytetyötä varten toteutetusta
kyselytutkimuksesta. Kyselytutkimus toteutettiin yhdistäen sekä määrällistä, että
laadullista menetelmää eli niin kutsutta monimeneltämätutkimusta. Tutkimusaineisto
kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tietoa tekijöistä,
jotka vaikuttavat ja ohjaavat suomalaisten ja saksalaisten kuluttajien interaktiivisten
viihdepelien kulutusta.
Tutkimuksen viimeinen osa tiivistää tutkimuksen tulokset sekä esittää mahdollisuuksia
tutkia aihetta edelleen. Tutkimuksen perusteella Saksa olisi vahva vaihtoehto
uusien pelikonsoleiden julkaisumarkkinaksi. Suomalaiset vastaajat sen sijaan
olivat enemmän PC käyttäjiä. Suomalaisten kuluttajien konsoleiden ostoaktiivisuus
oli juuri uuden julkaisun aikaan tai huomattavan ajan kuluttua julkaisusta. Maiden
välillä oli huomattavaa päällekkäisyyttä kun verrataan tekijöitä, jotka vaikuttavat
eniten ja vähiten kuluttajien ostospäätökseen.
jatkuvan edelleen. Merkittävä osa tätä alaa ovat pelikonsolit. Tämän opinnäytetyön
tavoite on selvittää, miten uusia pelikonsoleita tulisi menestyksekkäästi julkaista
Saksan ja Suomen markkinoilla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käy läpi tuotejulkaisun perusteet ja tekijät, jotka
on tärkeää huomioida. Teoriaosuudessa käsitellään myös Michael Porterin kilpailustrategiateoria
sekä Yleisstrategiat, joiden pohjalta laatidaan toimiala-analyysi
viihdepeli teollisuuden alasta.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa analysoidaan opinnäytetyötä varten toteutetusta
kyselytutkimuksesta. Kyselytutkimus toteutettiin yhdistäen sekä määrällistä, että
laadullista menetelmää eli niin kutsutta monimeneltämätutkimusta. Tutkimusaineisto
kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tietoa tekijöistä,
jotka vaikuttavat ja ohjaavat suomalaisten ja saksalaisten kuluttajien interaktiivisten
viihdepelien kulutusta.
Tutkimuksen viimeinen osa tiivistää tutkimuksen tulokset sekä esittää mahdollisuuksia
tutkia aihetta edelleen. Tutkimuksen perusteella Saksa olisi vahva vaihtoehto
uusien pelikonsoleiden julkaisumarkkinaksi. Suomalaiset vastaajat sen sijaan
olivat enemmän PC käyttäjiä. Suomalaisten kuluttajien konsoleiden ostoaktiivisuus
oli juuri uuden julkaisun aikaan tai huomattavan ajan kuluttua julkaisusta. Maiden
välillä oli huomattavaa päällekkäisyyttä kun verrataan tekijöitä, jotka vaikuttavat
eniten ja vähiten kuluttajien ostospäätökseen.