Nepsy-koulutuksen vaikutus varhaiskasvatuksessa
Parkko, Katja (2018)
Parkko, Katja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273866
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nepsy-koulutuksen vaikutusta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli etsiä vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka koskivat henkilöstön kokemuksia tiedon lisääntymisestä, keinojen saamisesta ja kohtaamisen muuttumisesta Nepsy-koulutuksen myötä. Jokaisella tutkimuskysymyksellä oli lisäksi alakysymys, jonka tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, millaista tietoa ja millaisia keinoja oli saatu, miten kohtaaminen oli muuttunut sekä miten nämä muutokset olivat vaikuttaneet lapseen tai lapsiryhmään.
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Haminan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstö, joka oli osallistunut Nepsy-koulutukseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka lisäksi tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista määrällistä aineistoa. Aineisto kerättiin 2017 tehtynä Webropol-kyselynä. Tutkimukseen osallistui kolmetoista varhaiskasvatuksen työntekijää.
Tutkimus osoittaa, että Nepsy-koulutuksen myötä henkilöstön tieto neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista oli lisääntynyt. Lisäksi vastaajat olivat tutkimuksen mukaan saaneet koulutuksesta keinoja varhaiskasvatuksessa työskentelyynsä, sekä kokivat, että Nepsy-koulutuksen myötä heidän kohtaamisensa oli muuttunut suhteessa lapsiin, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia. Tutkimus osoittaa, että kasvattajan tiedon ja keinojen saamisella, sekä kohtaamisen muuttumisella on merkitystä paitsi lapselle, myös koko lapsiryhmälle.
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Haminan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstö, joka oli osallistunut Nepsy-koulutukseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka lisäksi tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista määrällistä aineistoa. Aineisto kerättiin 2017 tehtynä Webropol-kyselynä. Tutkimukseen osallistui kolmetoista varhaiskasvatuksen työntekijää.
Tutkimus osoittaa, että Nepsy-koulutuksen myötä henkilöstön tieto neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista oli lisääntynyt. Lisäksi vastaajat olivat tutkimuksen mukaan saaneet koulutuksesta keinoja varhaiskasvatuksessa työskentelyynsä, sekä kokivat, että Nepsy-koulutuksen myötä heidän kohtaamisensa oli muuttunut suhteessa lapsiin, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia. Tutkimus osoittaa, että kasvattajan tiedon ja keinojen saamisella, sekä kohtaamisen muuttumisella on merkitystä paitsi lapselle, myös koko lapsiryhmälle.