Osaamisen kehittäminen Sodexon työntekijöiden näkökulmasta : Suomen Sodexo
Kylmänen, Paula (2018)
Kylmänen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273872
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen toimeksiantajani Sodexon työntekijöiden näkökulmasta parhaita mahdollisia keinoja kehittää itseään työn ohessa, sekä millaisilla keinoilla jatkuva kehittyminen mahdollistetaan. Selvitän, kuinka yrityksen työntekijät kokevat työnantajan oppimiskulttuurin sekä sen muuttumisen ja kehittymisen.
Työni teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen taustoja ja tarpeellisuutta. Teoriaosuus käsittelee yksilön osaamista ja oppimista, sekä motivaation merkitystä työelämässä ja oppimisessa. Olennaisena osana teoriaosuudessa käsitellään myös oppivaa organisaatiota ja osaamisen johtamista. Lisäksi kerrotaan taustaksi tutkittavan yrityksen tarjoamista kehittymismahdollisuuksista ja niiden toteuttamisesta.
Työ toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimuksella käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavana oli kuusi yrityksen työntekijää sekä esimiestä. Heillä kaikilla oli takanaan monia työvuosia Sodexolla. Haastattelulla selvitettiin heidän näkemyksiään omaehtoisesta kehittymisestä, yrityksen tarjoamista mahdollisuuksista, nykytilasta sekä johtamisesta. Lisäksi lopuksi heillä oli mahdollisuus antaa kehittämisehdotuksia aiheeseen liittyen.
Tuloksista selvisi, että itsensä kehittämisen vastuu ymmärretään, mutta enemmistön kiinnostus omaehtoiseen kehittämiseen vapaa-ajalla on vähäistä. Eniten uutta tietoa opitaan alan lehdistä, internetistä ja kokeilemalla itse. Yrityksen on totuttu tarjoavan tietoa ”valmiiksi pureskeltuna”, joten tämä informaatio riittää monelle. Internetin tarjoamat mahdollisuudet opintojen ja kehittymisen tukena hyväksytään, mutta niiden laadukkuuteen pitää panostaa tulevaisuudessa. Sodexo koetaan yrityksenä, joka tukee työntekijöiden halua kehittyä, mutta tähän tarvitaan myös työntekijöiden omaa aktiivisuutta.
Lopuksi olen koonnut muutamia kehittämisehdotuksia haastattelun ja omien johtopäätelmieni perusteella. Asiakaspalvelukoulutuksen tärkeys tiedostetaan ja käytäntöön liittyvistä kursseista pidetään. Lyhytkoulutuksia verkon kautta halutaan tarjottavan myös työntekijöille. Tukea oppimiseen kaivataan lähimmältä esimieheltä ja työyhteisöltä, eikä rahallista korvaustakaan sovi unohtaa. Tavoitteeni mukaisesti toivon, että näistä johtopäätöksistä on hyötyä tutkimuksen kohteen yritykselle, suunniteltaessa henkilöstön kehittämistä ja kehittämistapoja.
Työni teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen taustoja ja tarpeellisuutta. Teoriaosuus käsittelee yksilön osaamista ja oppimista, sekä motivaation merkitystä työelämässä ja oppimisessa. Olennaisena osana teoriaosuudessa käsitellään myös oppivaa organisaatiota ja osaamisen johtamista. Lisäksi kerrotaan taustaksi tutkittavan yrityksen tarjoamista kehittymismahdollisuuksista ja niiden toteuttamisesta.
Työ toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimuksella käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavana oli kuusi yrityksen työntekijää sekä esimiestä. Heillä kaikilla oli takanaan monia työvuosia Sodexolla. Haastattelulla selvitettiin heidän näkemyksiään omaehtoisesta kehittymisestä, yrityksen tarjoamista mahdollisuuksista, nykytilasta sekä johtamisesta. Lisäksi lopuksi heillä oli mahdollisuus antaa kehittämisehdotuksia aiheeseen liittyen.
Tuloksista selvisi, että itsensä kehittämisen vastuu ymmärretään, mutta enemmistön kiinnostus omaehtoiseen kehittämiseen vapaa-ajalla on vähäistä. Eniten uutta tietoa opitaan alan lehdistä, internetistä ja kokeilemalla itse. Yrityksen on totuttu tarjoavan tietoa ”valmiiksi pureskeltuna”, joten tämä informaatio riittää monelle. Internetin tarjoamat mahdollisuudet opintojen ja kehittymisen tukena hyväksytään, mutta niiden laadukkuuteen pitää panostaa tulevaisuudessa. Sodexo koetaan yrityksenä, joka tukee työntekijöiden halua kehittyä, mutta tähän tarvitaan myös työntekijöiden omaa aktiivisuutta.
Lopuksi olen koonnut muutamia kehittämisehdotuksia haastattelun ja omien johtopäätelmieni perusteella. Asiakaspalvelukoulutuksen tärkeys tiedostetaan ja käytäntöön liittyvistä kursseista pidetään. Lyhytkoulutuksia verkon kautta halutaan tarjottavan myös työntekijöille. Tukea oppimiseen kaivataan lähimmältä esimieheltä ja työyhteisöltä, eikä rahallista korvaustakaan sovi unohtaa. Tavoitteeni mukaisesti toivon, että näistä johtopäätöksistä on hyötyä tutkimuksen kohteen yritykselle, suunniteltaessa henkilöstön kehittämistä ja kehittämistapoja.