Johdatus kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöön sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla
Iivanainen, Susanna (2018)
Iivanainen, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263801
Tiivistelmä
Iivanainen, Susanna. Johdatus kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöön sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Kevät 2018. 47 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomin suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö koostuu artikkelista, joka käsittelee kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla sekä raportista. Artikkeli tullaan julkaisemaan käsikirjatyyppisessä teoksessa, jossa käsitellään myös muita taidelähtöisiä menetelmiä ja niiden käyttöä. Raportissa kerrotaan työprosessista ja esitellään aiheeseen liittyvää teoriaa laajemmin kuin artikkelissa, joka puolestaan sisältää enemmän käytännön ohjeistusta kuvataiteellisen toiminnan toteuttamiseen ja ohjaamiseen.
Opinnäytetyön artikkelin tavoitteena oli esitellä selkeästi ja ymmärrettävästi kuvataidelähtöisiä menetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Tavoitteena oli opastaa ja rohkaista alan opiskelijoita ja toimijoita kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöön ohjaustilanteissa erilaisten asiakasryhmien kanssa. Artikkelissa on esitelty esimerkkejä tekniikoista ja harjoituksista, joita voidaan käyttää esimerkiksi luovuuden herättelyyn, identiteettityöskentelyyn tai ryhmäytymisen tukemiseen.
Raportissa kerrotaan, millaisia vaikutuksia kuvataiteellisella toiminnalla on tutkimusten mukaan todettu olevan ihmisen hyvinvointiin ja mihin vaikuttavuus perustuu. Kuvaidetta tarkastellaan myös kouluopetuksen ja taideterapian näkökulmista unohtamatta taiteen itseisarvoa. Menetelmien käyttöä käsitellään eri asiakasryhmien ja käyttömahdollisuuksien kannalta ja otetaan huomioon myös ohjauksen kysymyksiä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuvataidelähtöiset menetelmät sopivat monipuolisuudessaan hyvin monenlaisten asiakasryhmien parissa työskentelyyn.
Opinnäytetyö koostuu artikkelista, joka käsittelee kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla sekä raportista. Artikkeli tullaan julkaisemaan käsikirjatyyppisessä teoksessa, jossa käsitellään myös muita taidelähtöisiä menetelmiä ja niiden käyttöä. Raportissa kerrotaan työprosessista ja esitellään aiheeseen liittyvää teoriaa laajemmin kuin artikkelissa, joka puolestaan sisältää enemmän käytännön ohjeistusta kuvataiteellisen toiminnan toteuttamiseen ja ohjaamiseen.
Opinnäytetyön artikkelin tavoitteena oli esitellä selkeästi ja ymmärrettävästi kuvataidelähtöisiä menetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Tavoitteena oli opastaa ja rohkaista alan opiskelijoita ja toimijoita kuvataidelähtöisten menetelmien käyttöön ohjaustilanteissa erilaisten asiakasryhmien kanssa. Artikkelissa on esitelty esimerkkejä tekniikoista ja harjoituksista, joita voidaan käyttää esimerkiksi luovuuden herättelyyn, identiteettityöskentelyyn tai ryhmäytymisen tukemiseen.
Raportissa kerrotaan, millaisia vaikutuksia kuvataiteellisella toiminnalla on tutkimusten mukaan todettu olevan ihmisen hyvinvointiin ja mihin vaikuttavuus perustuu. Kuvaidetta tarkastellaan myös kouluopetuksen ja taideterapian näkökulmista unohtamatta taiteen itseisarvoa. Menetelmien käyttöä käsitellään eri asiakasryhmien ja käyttömahdollisuuksien kannalta ja otetaan huomioon myös ohjauksen kysymyksiä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuvataidelähtöiset menetelmät sopivat monipuolisuudessaan hyvin monenlaisten asiakasryhmien parissa työskentelyyn.