Keinoja nuoren viulistin niska- ja hartiavaivojen ennaltaehkäisyyn
Suominen, Saara (2018)
Suominen, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283910
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä etsitään keinoja nuorten viulistien niska- ja hartiavaivojen ennaltaehkäisyyn. Valitsin opinnäytteen aiheen omien viulunsoitosta johtuvien niska- ja hartiaongelmieni vuoksi. Koska viulunsoiton ergonomiasta on jo useita opinnäytetöitä, tähän työhön valittiin ennaltaehkäisevä näkökulma ja kohderyhmäksi nuoret. Aihe on myös tuki- ja liikuntaelinvaivojen yleistymisen ja päätetyöskentelyn lisääntymisen vuoksi ajankohtainen.
Viulunsoitosta johtuvien niska- ja hartiavaivojen ennaltaehkäisyn nykytilaa kartoitettiin viulunsoitonopettajia haastattelemalla ja perehtymällä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin. Työn tavoitteena on kiinnittää huomiota musiikkiopistoissa opiskelevien viulunsoittajien ergonomiaan ja lisätä tietoutta viulunsoittoon liittyvistä ergonomisista vaivoista ja niiden ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyötä varten toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelija Tuuli Niemelän kanssa ergonomian workshop Lahden musiikkiopiston jousiorkesterille. Workshopin tarkoituksena oli viedä niska- ja hartiavaivoja ennaltaehkäisevää työtä opinnäytetyön kohderyhmälle ja kartoittaa workshop –konseptin toimivuutta viulunsoiton ergonomisia vaivoja ennaltaehkäisevässä työssä.
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmista ja viulunsoitonopettajien haastatteluista kävi ilmi, että musiikkioppilaitoksissa ei ole organisoitua ergonomisia vaivoja ennaltaehkäisevää työtä. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että oppilaitoksissa olisi tarvetta yhteistyölle viulunsoiton ergonomiaan perehtyneen tahon kanssa. Nuorten viulunsoittajien niska- ja hartiavaivoja voidaan ennaltaehkäistä lisäämällä kehontuntemusta ja perehdyttämällä viulunsoiton harrastajat oikeanlaiseen harjoitteluun sekä harjoittelun alku- ja loppulämmittelyyn. Myös kehon hallinnan oppiminen on tärkeää. Näitä asioita voidaan käydä läpi musiikkiopistoissa pienryhmissä esimerkiksi opinnäytettä varten järjestetyn workshopin kaltaisissa tilaisuuksissa.
Jatkossa ergonomian workshopeja voisi toteuttaa esimerkiksi lyhyinä sarjoina. Näin saataisiin arvioitua ergonomisen opastuksen vaikutuksia pitkällä aikavälillä. Workshopien sarjaa varten opinnäytetyössä esiteltyjä harjoitteita voisi monipuolistaa ja syventää. Opinnäytetyössä esiteltäviä harjoitteita voi myös soveltaa käytettäväksi henkilökohtaisilla soittotunneilla.
Viulunsoitosta johtuvien niska- ja hartiavaivojen ennaltaehkäisyn nykytilaa kartoitettiin viulunsoitonopettajia haastattelemalla ja perehtymällä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin. Työn tavoitteena on kiinnittää huomiota musiikkiopistoissa opiskelevien viulunsoittajien ergonomiaan ja lisätä tietoutta viulunsoittoon liittyvistä ergonomisista vaivoista ja niiden ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyötä varten toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelija Tuuli Niemelän kanssa ergonomian workshop Lahden musiikkiopiston jousiorkesterille. Workshopin tarkoituksena oli viedä niska- ja hartiavaivoja ennaltaehkäisevää työtä opinnäytetyön kohderyhmälle ja kartoittaa workshop –konseptin toimivuutta viulunsoiton ergonomisia vaivoja ennaltaehkäisevässä työssä.
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmista ja viulunsoitonopettajien haastatteluista kävi ilmi, että musiikkioppilaitoksissa ei ole organisoitua ergonomisia vaivoja ennaltaehkäisevää työtä. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että oppilaitoksissa olisi tarvetta yhteistyölle viulunsoiton ergonomiaan perehtyneen tahon kanssa. Nuorten viulunsoittajien niska- ja hartiavaivoja voidaan ennaltaehkäistä lisäämällä kehontuntemusta ja perehdyttämällä viulunsoiton harrastajat oikeanlaiseen harjoitteluun sekä harjoittelun alku- ja loppulämmittelyyn. Myös kehon hallinnan oppiminen on tärkeää. Näitä asioita voidaan käydä läpi musiikkiopistoissa pienryhmissä esimerkiksi opinnäytettä varten järjestetyn workshopin kaltaisissa tilaisuuksissa.
Jatkossa ergonomian workshopeja voisi toteuttaa esimerkiksi lyhyinä sarjoina. Näin saataisiin arvioitua ergonomisen opastuksen vaikutuksia pitkällä aikavälillä. Workshopien sarjaa varten opinnäytetyössä esiteltyjä harjoitteita voisi monipuolistaa ja syventää. Opinnäytetyössä esiteltäviä harjoitteita voi myös soveltaa käytettäväksi henkilökohtaisilla soittotunneilla.