"Yhteistyö jäi ihan puolitiehen" : Kelan työntekijöiden kokemuksia perustoimeentulotuen siirron vaikutuksista Kelan ja kuntien väliseen yhteistyöhön ja asiakasohjaukseen
Järvelä, Tuulikki; Saarimaa, Nina; Setälä, Hanna; Taskinen, Hannaleena (2018)
Lataukset:
Järvelä, Tuulikki
Saarimaa, Nina
Setälä, Hanna
Taskinen, Hannaleena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803293958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803293958
Tiivistelmä
Perustoimeentulotuen siirto Kelaan astui voimaan alkuvuodesta 2017. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelun avulla selvittää, millaista yhteistyötä Kela ja kunnan sosiaalitoimi tekevät koskien toimeentulotukiasiakkaita, miten toimeentulotukiasiakkaiden asiakasohjaus sosiaalitoimeen tapahtuu ja millaisia kehitysehdotuksia Kelan työntekijöillä olisi asiakasohjausta ja yhteistyötä koskien. Kuudesta vastaajasta puolet työskenteli etuuskäsittelijöinä ja puolet asiakaspalvelijoina.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yhteistyön määrä Kelan ja kunnan sosiaalitoimen välillä koetaan vähäisenä ja sitä toivotaan lisää. Yhteistyötä tehdään muun muassa toimeentulotukiasiakkaiden ohjaukseen ja sosiaalityön tarpeen ilmoitukseen liittyvissä kysymyksissä. Asiakasohjausta toteutetaan Kelassa esimerkiksi siten, että asiakas ohjataan itse menemään sosiaalitoimeen, mikäli työntekijä arvioi sen olevan tarpeellista. Asiakkaasta voidaan tehdä ilmoitus sosiaalitoimeen joko hänen luvallaan tai joissain tapauksissa ilman. Haastateltavat kokivat Kelan ja sosiaalitoimen välillä ongelmallisena muun muassa tiedonkulun.
Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät tiedonkulkuun, yhteistyön määrän lisäämiseen ja sosiaalityön tarpeen arviointiin. Yksi kehitysehdotuksista oli yhteinen tietojärjestelmä, jonka kautta sekä Kelan että kunnan sosiaalitoimen työntekijät voisivat olla yhteydessä toisiinsa ja jossa yhteisen asiakkaan tiedot näkyisivät reaaliajassa. Kelan ja kunnan sosiaalitoimen fyysinen läheisyys koetaan yhteistyötä ja asiakkaan asemaa parantavana tekijänä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yhteistyön määrä Kelan ja kunnan sosiaalitoimen välillä koetaan vähäisenä ja sitä toivotaan lisää. Yhteistyötä tehdään muun muassa toimeentulotukiasiakkaiden ohjaukseen ja sosiaalityön tarpeen ilmoitukseen liittyvissä kysymyksissä. Asiakasohjausta toteutetaan Kelassa esimerkiksi siten, että asiakas ohjataan itse menemään sosiaalitoimeen, mikäli työntekijä arvioi sen olevan tarpeellista. Asiakkaasta voidaan tehdä ilmoitus sosiaalitoimeen joko hänen luvallaan tai joissain tapauksissa ilman. Haastateltavat kokivat Kelan ja sosiaalitoimen välillä ongelmallisena muun muassa tiedonkulun.
Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät tiedonkulkuun, yhteistyön määrän lisäämiseen ja sosiaalityön tarpeen arviointiin. Yksi kehitysehdotuksista oli yhteinen tietojärjestelmä, jonka kautta sekä Kelan että kunnan sosiaalitoimen työntekijät voisivat olla yhteydessä toisiinsa ja jossa yhteisen asiakkaan tiedot näkyisivät reaaliajassa. Kelan ja kunnan sosiaalitoimen fyysinen läheisyys koetaan yhteistyötä ja asiakkaan asemaa parantavana tekijänä.