YRITTÄJIEN SUHTAUTUMINEN REKRYTOINTIIN – ULKOISET REKRYTOINTIPALVELUT OSANA REKRYTOINTIA
Pokkinen, Maiju (2018)
Pokkinen, Maiju
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273881
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa kattava kuva rekrytoinnin merkityksestä yrityksen liiketoiminnalle. Työn tavoitteena oli saada yrittäjän näkökulmasta syvempi ymmärrys rekrytoinnin merkityksestä ja ulkoisten rekrytointipalveluiden tarjoamista hyödyistä ja haasteita yrittäjälle. Tässä tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esille myös työelämän muutoksen ja teknologian kehittymisen vaikutuksia rekrytointiin ja työntekijöiden osaamistarpeisiin. Toimeksiantajana toimi suomalainen henkilöstöpalvelualan yritys, joka voi hyödyntää tutkimusta myynnin tukena ja uusia työntekijöitä perehdyttäessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin rekrytointiin ja henkilöstöpalvelualaan liittyvästä teoriamateriaalista. Teoriassa käsiteltiin myös tulevaisuuden rekrytoinnin kannalta tärkeitä aihealueita, kuten esimerkiksi teknologian kehitystä, työnantajamielikuvaa ja sosiaalista mediaa rekrytointikanavana. Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yrittäjien teemahaastatteluiden ja tutkijan osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea eri alan pk-yrittäjää. Haastattelututkimuksessa keskityttiin yrittäjien omiin näkemyksiin ja kokemuksiin rekrytointiin liittyen sekä heidän mielipiteisiin ulkoisten rekrytointipalveluiden käytölle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että rekrytointi on erittäin tärkeä osa-alue yrityksen liiketoiminnassa. Rekrytointi tarjoaa yritykselle uusia mahdollisuuksia hankkia uutta osaamista ja nostaa siten liiketoimintaa uudelle tasolle. Rekrytoinnin suurimmaksi haasteeksi osoittautui sopivan henkilön löytäminen haettavaan tehtävään, koska monilla aloilla kärsitään osaamispulasta talouden kehityksen, ikärakenteen muutoksen, digitalisaation ja sitä kautta työvoiman tarjonnan sekä kysynnän kohtaanto-ongelman vuoksi. Muutoksista johtuen työntekijän persoona, motivaatio ja oppimishalukkuus ovat nousseet tärkeään rooliin rekrytointivalintoja tehdessä.
Henkilöstöpalvelualan yritykset tarjoavat yrityksille apua rekrytointiin, joiden avulla voi ulkoistaa koko rekrytointiprosessin, tai vain jonkin osan siitä. Näistä palveluista yrittäjät saavat apua muun muassa ajansäästöön, työntekijöiden löytämiseen laajempien verkostojen avulla sekä sesonkivaiheluiden tasaukseen. Palveluiden suurimpia haasteita yrittäjän näkökulmasta ovat ulkoisten rekrytoijien motiivit ja eriävät näkemykset haettavasta työntekijästä. Kaikille yrityksille nämä palvelut eivät tuota lisäarvoa, mutta parhaimmillaan ne voivat olla strateginen valinta oman rekrytoinnin tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin rekrytointiin ja henkilöstöpalvelualaan liittyvästä teoriamateriaalista. Teoriassa käsiteltiin myös tulevaisuuden rekrytoinnin kannalta tärkeitä aihealueita, kuten esimerkiksi teknologian kehitystä, työnantajamielikuvaa ja sosiaalista mediaa rekrytointikanavana. Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yrittäjien teemahaastatteluiden ja tutkijan osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea eri alan pk-yrittäjää. Haastattelututkimuksessa keskityttiin yrittäjien omiin näkemyksiin ja kokemuksiin rekrytointiin liittyen sekä heidän mielipiteisiin ulkoisten rekrytointipalveluiden käytölle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että rekrytointi on erittäin tärkeä osa-alue yrityksen liiketoiminnassa. Rekrytointi tarjoaa yritykselle uusia mahdollisuuksia hankkia uutta osaamista ja nostaa siten liiketoimintaa uudelle tasolle. Rekrytoinnin suurimmaksi haasteeksi osoittautui sopivan henkilön löytäminen haettavaan tehtävään, koska monilla aloilla kärsitään osaamispulasta talouden kehityksen, ikärakenteen muutoksen, digitalisaation ja sitä kautta työvoiman tarjonnan sekä kysynnän kohtaanto-ongelman vuoksi. Muutoksista johtuen työntekijän persoona, motivaatio ja oppimishalukkuus ovat nousseet tärkeään rooliin rekrytointivalintoja tehdessä.
Henkilöstöpalvelualan yritykset tarjoavat yrityksille apua rekrytointiin, joiden avulla voi ulkoistaa koko rekrytointiprosessin, tai vain jonkin osan siitä. Näistä palveluista yrittäjät saavat apua muun muassa ajansäästöön, työntekijöiden löytämiseen laajempien verkostojen avulla sekä sesonkivaiheluiden tasaukseen. Palveluiden suurimpia haasteita yrittäjän näkökulmasta ovat ulkoisten rekrytoijien motiivit ja eriävät näkemykset haettavasta työntekijästä. Kaikille yrityksille nämä palvelut eivät tuota lisäarvoa, mutta parhaimmillaan ne voivat olla strateginen valinta oman rekrytoinnin tueksi.