Graafinen ohjeisto aloittavalle pienyritykselle
Pellikka, Riitta (2010)
Pellikka, Riitta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149282
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Muotoilun koulutusohjelma
PELLIKKA, RIITTA
Graafinen ohjeisto aloittelevalle pienyritykselle
Opinnäytetyö 35 sivua + 20 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Tarja Brola
Toimeksiantaja LenFlower
Toukokuu 2010
Avainsanat Visuaalinen ilme, graafinen ohjeisto, puutarhasuunnittelu,
floristipalvelu
Opinnäytetyössäni suunnittelin visuaalisen ilmeen aloittelevalle pienyritykselle, Lenflowerille.
Yritys toimii floristi- ja vihersuunnittelupalveluja tuottavana yrityksenä ja
yritys tarvitsi graafisen ohjeiston ja markkinointimateriaalit.
Kun työni lähtökohtana oli uuden yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu, täytyi pohtia
kuinka saadaan kilpailijoista erottuva yritysilme ja kuinka lisätään tunnettavuutta,
sekä lisätä sitä kautta asiakaskuntaa kuitenkin niin että yrityksen toimiala näkyy suunnitellussa
yritysilmeessä.
Suunnittelemallani yritystunnuksella sekä valitsemallani typografialla ja väreillä loin
yritykselle graafisen ohjeiston, joka oli pohjana suunnittelemalleni markkinointimateriaalille.
Graafinen ohjeisto kertoo kuinka valittuja elementtejä käytetään eri tilanteissa, jotta
visuaalinen ilme pysyisi yhtenäisenä nyt ja tulevaisuudessa. Se myös tukee yrityksen
tavoitteita yrityksen näkyvyyden parantamiseksi ja asiakaskunnan lisäämiseksi.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Muotoilun koulutusohjelma
PELLIKKA, RIITTA
Graafinen ohjeisto aloittelevalle pienyritykselle
Opinnäytetyö 35 sivua + 20 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Tarja Brola
Toimeksiantaja LenFlower
Toukokuu 2010
Avainsanat Visuaalinen ilme, graafinen ohjeisto, puutarhasuunnittelu,
floristipalvelu
Opinnäytetyössäni suunnittelin visuaalisen ilmeen aloittelevalle pienyritykselle, Lenflowerille.
Yritys toimii floristi- ja vihersuunnittelupalveluja tuottavana yrityksenä ja
yritys tarvitsi graafisen ohjeiston ja markkinointimateriaalit.
Kun työni lähtökohtana oli uuden yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu, täytyi pohtia
kuinka saadaan kilpailijoista erottuva yritysilme ja kuinka lisätään tunnettavuutta,
sekä lisätä sitä kautta asiakaskuntaa kuitenkin niin että yrityksen toimiala näkyy suunnitellussa
yritysilmeessä.
Suunnittelemallani yritystunnuksella sekä valitsemallani typografialla ja väreillä loin
yritykselle graafisen ohjeiston, joka oli pohjana suunnittelemalleni markkinointimateriaalille.
Graafinen ohjeisto kertoo kuinka valittuja elementtejä käytetään eri tilanteissa, jotta
visuaalinen ilme pysyisi yhtenäisenä nyt ja tulevaisuudessa. Se myös tukee yrityksen
tavoitteita yrityksen näkyvyyden parantamiseksi ja asiakaskunnan lisäämiseksi.