Keinoja luokanopettajalle kuulovammaisten inkluusion lisäämiseksi liikuntatunneilla
Selmani, Maiju (2018)
Selmani, Maiju
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273847
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja luokanopettajalle kuulovammaisten inkluusion lisäämiseksi liikuntatunneilla. Toimeksiantajana oli Pitäjänmäen peruskoulu, jossa produktio toteutettiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli inkluusiopiirakkaa hyödyntäen suunnitella yhdeksän liikuntatuntia kuulevien ryhmälle, jossa on mukana viisi kuulovammaista. Inkluusiopiirakan viidestä toiminnasta käytettiin neljää liikuntatunneilla, jotka ovat avoin toiminta, soveltava toiminta, rinnakkainen toiminta ja käänteinen integraatio. Lisäksi liikuntatunneilla huomioitiin kuulovammaisille tärkeitä kehitettäviä osuuksia, kuten sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja fyysismotorisia harjoitteita.
Liikunnan kautta kuulovammainen kokee onnistumisen tunteita, kehittää omaa fyysistä kuntoa sekä tuntee itsensä tasavertaiseksi ja hyväksytyksi. Liikuntaharrastuksessa kuulovammainen saa myös luotua sosiaalisia suhteita ja näin ehkäisee omaa syrjäytymistä. Erilaisuuden huomioimiseen ja lasten moninaisuuteen tulisi keskittyä liikuntatunneilla, jotta tämä lisäisi tasa-arvoa. Parhaimmillaan inkluusiossa lapsia opetettaisi ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta ja tätä kautta lapsilla olisi ystävyyssuhteita erilaisuudesta huolimatta. Kun lapsi kokee kuuluvansa luokkaan ja saa arvostusta omana itsenään, niin inkluusio on tapahtunut.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuulovammaiset ja kuulevat haluavat ja tykkäävät selkeästi eniten leikeistä, joissa tehdään yhdessä asioita. Viittomakieliset leikit olivat mieluisia kyselyn perusteella ja innostusta näihin oli selkeästi havaittavissa liikuntatunneilla.
Inkluusio on jatkuva prosessi, jonka tarkoitus on tehdä koulusta, luokasta ja opetuksesta inkluusiota lisääväksi, jotta yhä useampi oppilas kokisi olevan osa ryhmä. Produktion tarkoitus oli saada inkluusio käyntiin ryhmässä. Tammikuussa 2018 saatiin liikuntatuntien opetukseen mukaan luokanopettajan lisäksi kuulovammaisten erityisluokanopettaja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli inkluusiopiirakkaa hyödyntäen suunnitella yhdeksän liikuntatuntia kuulevien ryhmälle, jossa on mukana viisi kuulovammaista. Inkluusiopiirakan viidestä toiminnasta käytettiin neljää liikuntatunneilla, jotka ovat avoin toiminta, soveltava toiminta, rinnakkainen toiminta ja käänteinen integraatio. Lisäksi liikuntatunneilla huomioitiin kuulovammaisille tärkeitä kehitettäviä osuuksia, kuten sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja fyysismotorisia harjoitteita.
Liikunnan kautta kuulovammainen kokee onnistumisen tunteita, kehittää omaa fyysistä kuntoa sekä tuntee itsensä tasavertaiseksi ja hyväksytyksi. Liikuntaharrastuksessa kuulovammainen saa myös luotua sosiaalisia suhteita ja näin ehkäisee omaa syrjäytymistä. Erilaisuuden huomioimiseen ja lasten moninaisuuteen tulisi keskittyä liikuntatunneilla, jotta tämä lisäisi tasa-arvoa. Parhaimmillaan inkluusiossa lapsia opetettaisi ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta ja tätä kautta lapsilla olisi ystävyyssuhteita erilaisuudesta huolimatta. Kun lapsi kokee kuuluvansa luokkaan ja saa arvostusta omana itsenään, niin inkluusio on tapahtunut.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuulovammaiset ja kuulevat haluavat ja tykkäävät selkeästi eniten leikeistä, joissa tehdään yhdessä asioita. Viittomakieliset leikit olivat mieluisia kyselyn perusteella ja innostusta näihin oli selkeästi havaittavissa liikuntatunneilla.
Inkluusio on jatkuva prosessi, jonka tarkoitus on tehdä koulusta, luokasta ja opetuksesta inkluusiota lisääväksi, jotta yhä useampi oppilas kokisi olevan osa ryhmä. Produktion tarkoitus oli saada inkluusio käyntiin ryhmässä. Tammikuussa 2018 saatiin liikuntatuntien opetukseen mukaan luokanopettajan lisäksi kuulovammaisten erityisluokanopettaja.