Tietojärjestelmän käyttöönottokoulutuksen onnistuminen
Väisänen, Jenni (2018)
Väisänen, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804034059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804034059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää yrityksen asiakaspalvelukeskuksessa uuden tietojärjestelmän käyttöönoton onnistuminen. Tämä työ valmistui syksyn 2017 ja kevättalven 2018 aikana.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa on käsitelty tietojärjestelmäprojekteihin liittyviä asioita, kerrottu mitä projektilla yleisesti tarkoitetaan, mikä on tietojärjestelmä ja mitä kaikkea yrityksessä tulee huomioida, kun projektiryhmä käynnistää yrityksessä uuden projektin.
Teoriaosuuden jälkeen työssä esitellään kohdeyritys ja kerrotaan yrityksen uudesta järjestelmästä, ja käydään läpi asiakaspalvelulle pidetyn käyttöönottokoulutuksen sisältöä. Työ sisältää kaksi haastattelua, joista toinen tehtiin sähköpostin välityksellä. Haastateltavista toinen on kohdeyrityksen tietohallinnossa töissä ja toinen palkattiin yritykseen alun perin kiinteistösihteerin työtehtäviin, pääpainona uuden järjestelmän käyttö.
Työn sisältämät haastattelut ovat melko pintapuolisia, koska kohdeyrityksen tietohallinnossa oli kova kiire haastatteluajankohtana, mutta niistä tulee kuitenkin selville tärkeimmät pääkohdat järjestelmäprojektiin liittyen, sovelluksen käyttöönottoon ja siihen, miten ja minkälaisiin työtehtäviin sovellusta käytetään.
Opinnäytetyö sisältää myös kirjoittajan oman mielipiteen käyttöönottokoulutuksen onnistumisesta, koska kirjoittaja on itse kohdeyrityksen asiakaspalvelukeskuksessa töissä. Opinnäytetyön pohdintaosuudessa kerrotaan, että melko yksinkertaisen järjestelmän käyttöönotto onnistui yrityksessä hyvin, ja suuremmilta sovellukseen liittyviltä ongelmilta on vältytty
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa on käsitelty tietojärjestelmäprojekteihin liittyviä asioita, kerrottu mitä projektilla yleisesti tarkoitetaan, mikä on tietojärjestelmä ja mitä kaikkea yrityksessä tulee huomioida, kun projektiryhmä käynnistää yrityksessä uuden projektin.
Teoriaosuuden jälkeen työssä esitellään kohdeyritys ja kerrotaan yrityksen uudesta järjestelmästä, ja käydään läpi asiakaspalvelulle pidetyn käyttöönottokoulutuksen sisältöä. Työ sisältää kaksi haastattelua, joista toinen tehtiin sähköpostin välityksellä. Haastateltavista toinen on kohdeyrityksen tietohallinnossa töissä ja toinen palkattiin yritykseen alun perin kiinteistösihteerin työtehtäviin, pääpainona uuden järjestelmän käyttö.
Työn sisältämät haastattelut ovat melko pintapuolisia, koska kohdeyrityksen tietohallinnossa oli kova kiire haastatteluajankohtana, mutta niistä tulee kuitenkin selville tärkeimmät pääkohdat järjestelmäprojektiin liittyen, sovelluksen käyttöönottoon ja siihen, miten ja minkälaisiin työtehtäviin sovellusta käytetään.
Opinnäytetyö sisältää myös kirjoittajan oman mielipiteen käyttöönottokoulutuksen onnistumisesta, koska kirjoittaja on itse kohdeyrityksen asiakaspalvelukeskuksessa töissä. Opinnäytetyön pohdintaosuudessa kerrotaan, että melko yksinkertaisen järjestelmän käyttöönotto onnistui yrityksessä hyvin, ja suuremmilta sovellukseen liittyviltä ongelmilta on vältytty