Henkilöstön käsityksiä yrityksen sisäisestä viestinnästä ja sen vaikutuksesta työhyvinvointiin – Case JST Solum
Mutanen, Tomi (2018)
Mutanen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilöstön näkökulmasta JST Solum Oy:n sisäistä viestintää ja sitä, kuinka sisäinen viestintä nykyisellään vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään mitä viestintäkanavia pitkin henkilöstö koki saavansa tietoa työhönsä liittyvistä asioista ja yrityksen toiminnasta, sitä, millaisena henkilöstö koki sisäisen viestinnän tilan ja kuinka sisäinen viestintä vaikuttaa henkilöstön työssä viihtymiseen.
JST Solum Oy on jyväskyläläinen aikuispsykiatrian palveluita tuottava yritys. Työntekijöitä on 40 henkilöä neljässä eri asumisyksikössä. Opinnäytetyön tekijä on tehnyt yrityksessä opintoihinsa kuuluvan harjoittelun ja harjoittelun aikana JST Solum Oy pyysi tekemään heille opinnäytetyön.
Opinnäytetyö keskittyy teorian osalta sisäiseen viestintään, jonka lisäksi käsitellään sisäisen viestinnän vaikutusta työhyvinvointiin. Opinnäytetyössä keskitytään sisäisen viestinnän osalta erityisesti tiedonkulkuun ja työhyvinvointia tarkastellaan työtyytyväisyyden kannalta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Työhön koottiin teoreettinen viitekehys keskittyen sisäiseen viestintään, johtamisviestintään, työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Viitekehyksen pohjalta laadittiin tutkimuskysely kyselynetti.com –palvelun avulla. Kysely toteutettiin tammikuussa 2018. Kohdejoukkona oli JST Solum Oy:n henkilöstö, käsittäen 40 työntekijää. Vastauksia tuli 14, joten vastausprosentiksi jäi 35 %. Kyselyn vastauksissa esiin nousseet asiat olivat peilattavissa teoreettiseen viitekehykseen ja koottu teoria tuki vastausten tulkintaa.
JST Solum Oy:n henkilöstö oli pääosin tyytyväinen sisäisen viestinnän tilaan. Tärkeimmäksi tiedonsaantikanavaksi vastauksissa nousi sähköposti, seuraavina esimies ja työkaverit. Henkilöstö piti sähköpostia myös toivotuimpana kanavana saada tietoa. Esimiehen roolia pidettiin tärkeänä. Suurimpina ongelmakohtina nousivat esiin viestintäkanavien määrä ja tiedon pirstaleisuus ja kohdentamattomuus. Yksittäisenä selkeänä toiveena oli tiedon löytyminen keskitetysti muualta, kuin sähköpostista, jossa tieto helposti hukkuu uusien viestien alle. Henkilöstö koki sisäisen viestinnän tilan pääosin omaa työtä helpottavana ja työssä viihtyvyyteen positiivisesti vaikuttavana. Työhyvinvointia laskevia tekijöitä olivat tiedon puutteellisuus sekä sekaannukset ja asioiden selvittely.
Jatkotutkimusaiheina saman kyselyn voisi tehdä yrityksen johdolle ja esimiesasemassa toimiville, eroavien näkemysten selvittämiseksi. Yritykselle voisi luoda myös oman sisäisen viestinnän mallin selkeyttämään sisäisen viestinnän toimintaa.
JST Solum Oy on jyväskyläläinen aikuispsykiatrian palveluita tuottava yritys. Työntekijöitä on 40 henkilöä neljässä eri asumisyksikössä. Opinnäytetyön tekijä on tehnyt yrityksessä opintoihinsa kuuluvan harjoittelun ja harjoittelun aikana JST Solum Oy pyysi tekemään heille opinnäytetyön.
Opinnäytetyö keskittyy teorian osalta sisäiseen viestintään, jonka lisäksi käsitellään sisäisen viestinnän vaikutusta työhyvinvointiin. Opinnäytetyössä keskitytään sisäisen viestinnän osalta erityisesti tiedonkulkuun ja työhyvinvointia tarkastellaan työtyytyväisyyden kannalta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Työhön koottiin teoreettinen viitekehys keskittyen sisäiseen viestintään, johtamisviestintään, työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Viitekehyksen pohjalta laadittiin tutkimuskysely kyselynetti.com –palvelun avulla. Kysely toteutettiin tammikuussa 2018. Kohdejoukkona oli JST Solum Oy:n henkilöstö, käsittäen 40 työntekijää. Vastauksia tuli 14, joten vastausprosentiksi jäi 35 %. Kyselyn vastauksissa esiin nousseet asiat olivat peilattavissa teoreettiseen viitekehykseen ja koottu teoria tuki vastausten tulkintaa.
JST Solum Oy:n henkilöstö oli pääosin tyytyväinen sisäisen viestinnän tilaan. Tärkeimmäksi tiedonsaantikanavaksi vastauksissa nousi sähköposti, seuraavina esimies ja työkaverit. Henkilöstö piti sähköpostia myös toivotuimpana kanavana saada tietoa. Esimiehen roolia pidettiin tärkeänä. Suurimpina ongelmakohtina nousivat esiin viestintäkanavien määrä ja tiedon pirstaleisuus ja kohdentamattomuus. Yksittäisenä selkeänä toiveena oli tiedon löytyminen keskitetysti muualta, kuin sähköpostista, jossa tieto helposti hukkuu uusien viestien alle. Henkilöstö koki sisäisen viestinnän tilan pääosin omaa työtä helpottavana ja työssä viihtyvyyteen positiivisesti vaikuttavana. Työhyvinvointia laskevia tekijöitä olivat tiedon puutteellisuus sekä sekaannukset ja asioiden selvittely.
Jatkotutkimusaiheina saman kyselyn voisi tehdä yrityksen johdolle ja esimiesasemassa toimiville, eroavien näkemysten selvittämiseksi. Yritykselle voisi luoda myös oman sisäisen viestinnän mallin selkeyttämään sisäisen viestinnän toimintaa.