Laatukäsikirjan laatiminen talotekniikka-alan yritykselle
Lamminen, Mika (2018)
Lamminen, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatukäsikirjan laatiminen talotekniikka-alan yritykselle. Työn tavoitteena oli perehtyä talotekniikka-alan hankkeiden laadun määrittämiseen ja laatukäsikirjan laatimisohjeen kirjoittamiseen ISO 9001:2008 -laatukäsikirjan laatimismallin pohjalta. Laatimisohjeen on tarkoitus toimia ohjeena talotekniikan alan laatukäsikirjojen kirjoittajille. Työssä tutkittiin laadun määrittämistä talotekniikkahankkeissa. Lisäksi työssä tarkasteltiin laatukäsikirjojen sisältöä ja vastaavuutta ISO 9001:2008 standardiin. Laadun määrittämistä tutkittiin alaan liittyvistä sopimuksista, laeista ja standardeista.
Tutkimuksen perusteella laatukäsikirjojen pääkohdat olivat organisaation esittely, asiakaskeskeisyys, laatupolitiikka, takuu ja jatkuva parantaminen. Talotekniikka-alan laatukäsikirjojen erot ISO 9001:2008 -laatimismalliin olivat työturvallisuuden, takuun ja työ-maakohtaisen laatusuunnitelman käsittely laatukäsikirjassa. Laatukäsikirjoissa vähemmälle huomiolle jäivät vuosisuunnittelu, johdon sitoutuminen, varasto, prosessien riskianalyysi ja työympäristö.
Tutkimuksen pohjalta kirjoitettiin laatukäsikirjan laatimisohje, jonka tavoitteena on olla laatimisohje alan käsikirjojen kirjoittajille. Opinnäytetyön tuotoksena kirjoitettiin laatukäsikirja työn tilaajalle Ilmanvaihtotyöt A. Saarinen Oy:lle. Laatukäsikirja on yrityksen ensimmäinen laatujärjestelmään kuuluva dokumentti ja sen tavoitteena on parantaa yrityksen laaduntuottokykyä, vähentää virheistä koituvia kustannuksia ja tehostaa yrityksen toimintaa.
Talotekniikkahankkeet eroavat perinteisestä tehdastuotannosta, joten laatukäsikirja täytyy laatia yrityksen tarpeiden ja erityispiirteiden mukaan. Laatukäsikirjan laatijan tulee tuntea yrityksen ydinprosessi ja toimintatavat, jotta laatukäsikirja täyttää yrityksen laatutyölle ja laatukäsikirjalle asetetut vaatimukset.
Tutkimuksen perusteella laatukäsikirjojen pääkohdat olivat organisaation esittely, asiakaskeskeisyys, laatupolitiikka, takuu ja jatkuva parantaminen. Talotekniikka-alan laatukäsikirjojen erot ISO 9001:2008 -laatimismalliin olivat työturvallisuuden, takuun ja työ-maakohtaisen laatusuunnitelman käsittely laatukäsikirjassa. Laatukäsikirjoissa vähemmälle huomiolle jäivät vuosisuunnittelu, johdon sitoutuminen, varasto, prosessien riskianalyysi ja työympäristö.
Tutkimuksen pohjalta kirjoitettiin laatukäsikirjan laatimisohje, jonka tavoitteena on olla laatimisohje alan käsikirjojen kirjoittajille. Opinnäytetyön tuotoksena kirjoitettiin laatukäsikirja työn tilaajalle Ilmanvaihtotyöt A. Saarinen Oy:lle. Laatukäsikirja on yrityksen ensimmäinen laatujärjestelmään kuuluva dokumentti ja sen tavoitteena on parantaa yrityksen laaduntuottokykyä, vähentää virheistä koituvia kustannuksia ja tehostaa yrityksen toimintaa.
Talotekniikkahankkeet eroavat perinteisestä tehdastuotannosta, joten laatukäsikirja täytyy laatia yrityksen tarpeiden ja erityispiirteiden mukaan. Laatukäsikirjan laatijan tulee tuntea yrityksen ydinprosessi ja toimintatavat, jotta laatukäsikirja täyttää yrityksen laatutyölle ja laatukäsikirjalle asetetut vaatimukset.