Tuentamallien vaikutus kattoristikkosuunnittelussa
Mikkonen, Anssi (2018)
Mikkonen, Anssi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054142
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja pohdittiin naulalevyristikoissa käytettävien välituentojen ja tuentamallien vaikutuksia ristikkorakenteessa ja sen valmistusprosessissa kokonaisuutena. Työssä tarkasteltiin NR-kattoristikon eri kustannusrakenteen osatekijämuuttujien, kuten työpanosten ja materiaalimenekkien merkitystä tapauksissa, joissa kattoristikolle on määrätty erilaisia tuentatapauksia. Tutkimustyön taustana olivat välituentoihin ja tuentamalleihin liittyvät epäselvyydet kunkin tuentaratkaisun kannattavuudesta riippuen kulloinkin vallitsevista olosuhteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä analyysi välituentojen käyttäytymisestä NR-suunnittelussa sekä rakenneteknisessä mielessä, että kustannusrakenteen kannalta. Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena käsiteltiin tavanomaisia harjaristikoita, joissa mahdollisesti olevia työstöjä, lovia tai muita tuotehinnoitteluun vaikuttavia seikkoja ei tutkimuksissa käsitelty tai otettu huomioon.
Opinnäytetyön tutkimustyöt suoritettiin yhteistyössä Sepa Oy:n NR-suunnittelijoiden kanssa vertaillen erilaisten harjaristikoiden käyttäytymistä erinäisissä tuentaratkaisuissa. Tutkimuksissa kerättiin tietoa kattoristikoiden materiaalimenekeistä ja NR-suunnittelun työpanoksista sekä haettiin vertailukohtia toimeksiantajayrityksen työarkistoista. Tutkimustuloksia vertailtiin todellisiin jo toteutettuihin ristikkoratkaisuihin ja pyrittiin hahmottamaan vertailukohtien kautta konkreettisia erovaisuuksia kattoristikon kustannusrakenteessa keskiarvotaulukoinnin avulla. Opinnäytetyössä tutkimusmuotona toimivat myös teemahaastattelut ja haastattelulomakkeet, joilla pyrittiin antamaa suuremmalle kohdejoukolle mahdollisuus ilmaista mielipiteensä tuentaratkaisujen ongelmakohdista ja taloudellisesta kannattavuudesta.
Tuloksena opinnäytetyöstä saatiin tilastollista informaatiota sekä graafisessa että taulukoidussa muodossa välituentojen käyttäytymisestä tutkimuskohteissa. Tutkimustuloksista luotiin havainnollistavia taulukoita ja diagrammeja, joiden avulla tuentaratkaisujen erot ja käyttäytyminen olivat helposti lähestyttävässä ja ymmärrettävässä muodossa. Tutkimusten vertailutuloksista pyrittiin luomaan realistista analyysia ja johtopäätelmiä tuentaratkaisujen ominaisuuksista kussakin tutkimustilanteessa.
Opinnäytetyön tutkimustyöt suoritettiin yhteistyössä Sepa Oy:n NR-suunnittelijoiden kanssa vertaillen erilaisten harjaristikoiden käyttäytymistä erinäisissä tuentaratkaisuissa. Tutkimuksissa kerättiin tietoa kattoristikoiden materiaalimenekeistä ja NR-suunnittelun työpanoksista sekä haettiin vertailukohtia toimeksiantajayrityksen työarkistoista. Tutkimustuloksia vertailtiin todellisiin jo toteutettuihin ristikkoratkaisuihin ja pyrittiin hahmottamaan vertailukohtien kautta konkreettisia erovaisuuksia kattoristikon kustannusrakenteessa keskiarvotaulukoinnin avulla. Opinnäytetyössä tutkimusmuotona toimivat myös teemahaastattelut ja haastattelulomakkeet, joilla pyrittiin antamaa suuremmalle kohdejoukolle mahdollisuus ilmaista mielipiteensä tuentaratkaisujen ongelmakohdista ja taloudellisesta kannattavuudesta.
Tuloksena opinnäytetyöstä saatiin tilastollista informaatiota sekä graafisessa että taulukoidussa muodossa välituentojen käyttäytymisestä tutkimuskohteissa. Tutkimustuloksista luotiin havainnollistavia taulukoita ja diagrammeja, joiden avulla tuentaratkaisujen erot ja käyttäytyminen olivat helposti lähestyttävässä ja ymmärrettävässä muodossa. Tutkimusten vertailutuloksista pyrittiin luomaan realistista analyysia ja johtopäätelmiä tuentaratkaisujen ominaisuuksista kussakin tutkimustilanteessa.