Kiinteistönvälitysalan yrityksen markkinointikanavien tehokkuus
Kaarre, Paula (2018)
Kaarre, Paula
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054166
Tiivistelmä
Työ on tehty yhteistyössä Kiinteistömaailma Tuiran, Sataman Kodit Oy LKV:n kanssa. Työn tavoitteena on selvittää yrityksen käytössä olevien markkinointikanavien tehokkuus. Tarkastelussa on ne kanavat, joiden avulla pyritään hankkimaan yhteydenottoja asunnon myyntiä suunnittelevilta asiakkailta.
Tietoperusta muodostuu markkinoinnin määrittelystä, markkinointia säätelevästä lainsäädännöstä sekä muista markkinointia säätelevistä ohjeista kuten Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton laatimasta Hyvästä Välitystavasta. Tietoperusta pitää sisällään myös työn ja tutkimuksen kohteena olevien markkinointikanavien esittelyn.
Tutkimuksen aikana yrityksellä on ollut käytössä lehtimainonta, televisiomainonta ja ulkomainonta linja-autoissa. Mediamainonnan lisäksi käytössä on ollut mobiili- ja verkkomainonta yrityksen kotisivuilla sekä sosiaalisen median kanavista käytössä on ollut Facebook ja Instagram. Lisäksi on jaettu aktiivisesti mainoksia eri postinumeroalueille ympäri Oulua ja lähikuntia.
Tutkimus toteutettiin tilastollisena tutkimuksena. Hypoteesina tutkimukselle oli, että suuri osa toimeksiannoista tulee suorajakelun ja suositteluiden kautta. Tutkimus osoitti hypoteesin osittain oikeaksi. Suurin osa yrityksen vuoden 2017 kesä-joulukuun toimeksiannoista on tullut välittäjien tuttujen kautta. Yhteydenotot saattavat olla seurausta myös useiden eri markkinointikanavien yhteisestä vaikutuksesta.
Markkinointikanavien tehokkuuden seurantaa kannattaa tutkia säännöllisesti myös jatkossa. Olettamus on, että myös tämän tutkimuksen aikana pyörineiden markkinointikampanjoiden vaikutukset realisoituvat vasta myöhemmin.
Tietoperusta muodostuu markkinoinnin määrittelystä, markkinointia säätelevästä lainsäädännöstä sekä muista markkinointia säätelevistä ohjeista kuten Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton laatimasta Hyvästä Välitystavasta. Tietoperusta pitää sisällään myös työn ja tutkimuksen kohteena olevien markkinointikanavien esittelyn.
Tutkimuksen aikana yrityksellä on ollut käytössä lehtimainonta, televisiomainonta ja ulkomainonta linja-autoissa. Mediamainonnan lisäksi käytössä on ollut mobiili- ja verkkomainonta yrityksen kotisivuilla sekä sosiaalisen median kanavista käytössä on ollut Facebook ja Instagram. Lisäksi on jaettu aktiivisesti mainoksia eri postinumeroalueille ympäri Oulua ja lähikuntia.
Tutkimus toteutettiin tilastollisena tutkimuksena. Hypoteesina tutkimukselle oli, että suuri osa toimeksiannoista tulee suorajakelun ja suositteluiden kautta. Tutkimus osoitti hypoteesin osittain oikeaksi. Suurin osa yrityksen vuoden 2017 kesä-joulukuun toimeksiannoista on tullut välittäjien tuttujen kautta. Yhteydenotot saattavat olla seurausta myös useiden eri markkinointikanavien yhteisestä vaikutuksesta.
Markkinointikanavien tehokkuuden seurantaa kannattaa tutkia säännöllisesti myös jatkossa. Olettamus on, että myös tämän tutkimuksen aikana pyörineiden markkinointikampanjoiden vaikutukset realisoituvat vasta myöhemmin.