Safety requirements of remote operating station for container handling equipment
Tähtinen, Oskari (2018)
Tähtinen, Oskari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054171
Tiivistelmä
Kontinkäsittely satamaterminaaleissa muuttuu jatkuvasti automaattisemmaksi. Automatiikka ei kuitenkaan ainakaan nykyisellään kykene huolehtimaan jokaisesta konttikentän operaatiosta. Ihmisen suorittamaa ohjausta vaaditaan esimerkiksi, kun sensoridata ei ole riittävää tai toiminnan turvallisuutta ei pystytä takaamaan täysin automatiikan hoitamana. Tämän kaltainen poikkeustilannekäsittely tehdään yleensä kauko-ohjauksena tätä tarkoitusta varten valmistettua ohjainlaitetta käyttäen. Kauko-ohjaaja ohjaa videokuvan perusteella nosturia laitteen ohjaimia käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja määrittää kauko-ohjaimelle asetettavat turvallisuusvaatimukset. Tavoitteena oli täydellisen riskianalyysin tekeminen näihin vaatimuksiin perustuen. Turvallisuusvaatimusten määrittely edellytti laajaa tutkimustyötä koneturvallisuuden standardeista ja aihetta käsittelevistä tutkimuksista. Tällä hetkellä erityisesti satamanostureiden etäohjausta käsittelevää turvallisuusstandardia ei ole olemassa. Turvallisuustyö vaatikin runsaasti erilaisten tulkintojen tekemistä ja eri lähteistä hankitun tiedon yhdistämistä.
Työn merkittävin löydös oli ihmisen vaikutus etäoperoinnin turvallisuuteen. Monet nykyisen etäohjainlaitteen turvaominaisuuksista perustuvat käyttäjän tekemiin havaintoihin, vaikka operointiympäristö ei itsessään tue käyttäjän tarkkaavaisuutta millään tavalla. Ongelman todettiin olevan suurin, kun etäoperointia tekee henkilö, joka on aiemmin ajanut manuaalista satamanosturia. Muutos nosturin hytistä toimistoympäristöön johtaa helposti kyllästymiseen ja tarkkaavaisuuden laskemiseen.
Etäohjainlaitetta koskevat riskianalyysit tehtiin perustuen tutkimustyön aikana tunnistettuihin turvallisuusvaatimuksiin. Analyysien yhteydessä määritettiin riskinhallintamenetelmät, joiden tavoitteena on ennaltaehkäistä käyttäjän kyllästymisestä sekä tahattomista ohjainliikkeistä johtuvia vaaroja. Tutkimustyön aikana tehtyjä löydöksiä pystytään käyttämään hyödyksi myös tulevaisuudessa, kun etäoperoinnin turvallisuutta pyritään parantamaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja määrittää kauko-ohjaimelle asetettavat turvallisuusvaatimukset. Tavoitteena oli täydellisen riskianalyysin tekeminen näihin vaatimuksiin perustuen. Turvallisuusvaatimusten määrittely edellytti laajaa tutkimustyötä koneturvallisuuden standardeista ja aihetta käsittelevistä tutkimuksista. Tällä hetkellä erityisesti satamanostureiden etäohjausta käsittelevää turvallisuusstandardia ei ole olemassa. Turvallisuustyö vaatikin runsaasti erilaisten tulkintojen tekemistä ja eri lähteistä hankitun tiedon yhdistämistä.
Työn merkittävin löydös oli ihmisen vaikutus etäoperoinnin turvallisuuteen. Monet nykyisen etäohjainlaitteen turvaominaisuuksista perustuvat käyttäjän tekemiin havaintoihin, vaikka operointiympäristö ei itsessään tue käyttäjän tarkkaavaisuutta millään tavalla. Ongelman todettiin olevan suurin, kun etäoperointia tekee henkilö, joka on aiemmin ajanut manuaalista satamanosturia. Muutos nosturin hytistä toimistoympäristöön johtaa helposti kyllästymiseen ja tarkkaavaisuuden laskemiseen.
Etäohjainlaitetta koskevat riskianalyysit tehtiin perustuen tutkimustyön aikana tunnistettuihin turvallisuusvaatimuksiin. Analyysien yhteydessä määritettiin riskinhallintamenetelmät, joiden tavoitteena on ennaltaehkäistä käyttäjän kyllästymisestä sekä tahattomista ohjainliikkeistä johtuvia vaaroja. Tutkimustyön aikana tehtyjä löydöksiä pystytään käyttämään hyödyksi myös tulevaisuudessa, kun etäoperoinnin turvallisuutta pyritään parantamaan.