Etätyön liikenteellisten vaikutusten arviointi
Jormalainen, Topi (2018)
Jormalainen, Topi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804074231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804074231
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutkia etätyön liikenteellisiä vaikutuksia sekä tämän myötä etätyötä ilmiönä. Etätyön niin sanottu kolmas aalto lähti ennakoitua myöhemmin liikkeelle, mutta ilmiö on voimistunut viime vuosina. Syiksi on esitetty edelleen kehittyvää teknologiaa sekä muuttuneita asenteita etätyötä kohtaan.
Suomalaisten työmatkat ovat samanaikaisesti kasvaneet. Vuonna 1985 keskimääräinen työmatkan pituus oli noin 6,5 kilometriä, mutta nykyään luku on noussut jo noin 14 kilometriin. Vaikka sekä työmatkojen pituus että etätyön tekemisen määrä on kasvanut, niin nämä kaksi tekijää eivät suoraan korreloi keskenään. Etätyönteon määrä on kasvanut enemmän 2010luvulla kuin työmatkojen pituus.
Etätyö vaikuttaa yksilön liikkumistottumuksiin monella tapaa. Yleensä työmatkasuorite vähenee, mutta asiointimatkat lisääntyvät. Tätä selittää esimerkiksi lisääntynyt vapaa-aika sekä aikataulujen joustavuus. Etätyö saattaa yksilöstä riippuen joko lisätä tai vähentää matkasuoritetta.
Liikenteenvälityskykyyn etätyönteolla voidaan vaikuttaa. Vaikka työpaikalla joutuisikin asioimaan useasti, niin siirtymä voidaan tehdä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ruuhkautumisen vähentyminen onkin suurin etätyön potentiaalinen hyöty liikenteen näkökulmasta.
Suomalaisten työmatkat ovat samanaikaisesti kasvaneet. Vuonna 1985 keskimääräinen työmatkan pituus oli noin 6,5 kilometriä, mutta nykyään luku on noussut jo noin 14 kilometriin. Vaikka sekä työmatkojen pituus että etätyön tekemisen määrä on kasvanut, niin nämä kaksi tekijää eivät suoraan korreloi keskenään. Etätyönteon määrä on kasvanut enemmän 2010luvulla kuin työmatkojen pituus.
Etätyö vaikuttaa yksilön liikkumistottumuksiin monella tapaa. Yleensä työmatkasuorite vähenee, mutta asiointimatkat lisääntyvät. Tätä selittää esimerkiksi lisääntynyt vapaa-aika sekä aikataulujen joustavuus. Etätyö saattaa yksilöstä riippuen joko lisätä tai vähentää matkasuoritetta.
Liikenteenvälityskykyyn etätyönteolla voidaan vaikuttaa. Vaikka työpaikalla joutuisikin asioimaan useasti, niin siirtymä voidaan tehdä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ruuhkautumisen vähentyminen onkin suurin etätyön potentiaalinen hyöty liikenteen näkökulmasta.