KIUSAAMINEN SOMESSA : Nuorten kokemuksia kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa
Mattila, Samuli; Kinnunen, Sallamari (2018)
Mattila, Samuli
Kinnunen, Sallamari
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yläkouluikäisten nuorten kokemuksia kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa sekä nuorten käsityksiä siitä, kenen siihen tulisi puuttua ja miten. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaalisessa mediassa esiintyvän kiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Avoimen kyselylomakkeen avulla nuoret voivat kertoa nimettömästi omista kokemuksistaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta kiusaamisesta. Aineistonkeruu toteutettiin joulukuussa 2017 eräässä Keski-Pohjanmaan yläkoulussa 15-vuotiaille nuorille. Tutkimukseen osallistui 28 nuorta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittivat sosiaalisessa mediassa esiintyvän kiusaamisen olevan yksityisyyden loukkaamista, ihmisarvon loukkaamista ja syrjintää. Kiusaamista kerrottiin tapahtuvan tahallisesti ja tahattomasti. Nuoret tiesivät millaista kiusaaminen sosiaalisessa mediassa on. Osalle nuorista oli epäselvää, kenen ja kuinka kiusaamiseen tulisi puuttua.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sosiaalisessa mediassa esiintyvän kiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön. Opiskelija tarvitsee tietoa siitä, miten ja kenen sosiaalisessa mediassa esiintyvään kiusaamiseen tulee puuttua. Opinnäytetyön pohjalta opettajat saavat tietoa kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittivat sosiaalisessa mediassa esiintyvän kiusaamisen olevan yksityisyyden loukkaamista, ihmisarvon loukkaamista ja syrjintää. Kiusaamista kerrottiin tapahtuvan tahallisesti ja tahattomasti. Nuoret tiesivät millaista kiusaaminen sosiaalisessa mediassa on. Osalle nuorista oli epäselvää, kenen ja kuinka kiusaamiseen tulisi puuttua.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sosiaalisessa mediassa esiintyvän kiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön. Opiskelija tarvitsee tietoa siitä, miten ja kenen sosiaalisessa mediassa esiintyvään kiusaamiseen tulee puuttua. Opinnäytetyön pohjalta opettajat saavat tietoa kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa.