Rakennusyrityksen viestinnän kehittäminen- Hankkeen raportointi
Silvast, Hanna-Kaisa (2018)
Silvast, Hanna-Kaisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Rakennusliike R. Lempinen Oy:n sisäistä ja ulkoista viestintää. Opinnäy-tetyön tarkoituksena oli saada yritykselle selville yrityksen toimihenkilöiden käsityksiä sisäisestä viestinnästä sekä löytää mahdollisia kehityskohteita viestintään liittyen. Työssä käsiteltiin myös rakennushankkeen aikaista pakollista viestintää sekä kuinka yrityksen tulisi harjoittaa ulkoista viestintää.
Aluksi tarkasteltiin lähdemateriaalin pohjalta mitä sisäinen ja ulkoinen viestintä on, sekä mitä yrityskuvalla tarkoite-taan. Tämän jälkeen haastateltiin yrityksen työnjohtoa. Kyselyn tulokset selvittivät, minkälaista viestintä on tällä hetkellä yrityksessä. Haastattelun pohjalta saadun tiedon perusteella pystytään arvioimaan sitä, mitä kannattaisi ensimmäisenä lähteä kehittämään, jotta työnjohtajilla olisi yhtenevät toimintamallit. Ulkoisen viestinnän osuudessa käsiteltiin mitä se on, minkälainen merkitys viestinnällä on asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin. Lisäksi selvitettiin, minkälainen on Rakennusliike R. Lempinen Oy yrityskuva. Työssä käsiteltiin läpi myös mitä yrityksen on pakko viestiä rakennushankkeen edetessä yhteistyökumppaneille. Tähän liittyi myös asiakasviestinnän palautemenettely ja asiakastyytyväisyyden luominen.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Rakennusliike R. Lempinen Oy:lle käsitys siitä, mitä yrityksen tämän hetkinen viestintä on ja kuinka sitä voisi kehittää. Työstä saatujen tulosten pohjalta yrityksen on helpompi miettiä tarvittavia kehittämiskohteita viestintään liittyen.
Aluksi tarkasteltiin lähdemateriaalin pohjalta mitä sisäinen ja ulkoinen viestintä on, sekä mitä yrityskuvalla tarkoite-taan. Tämän jälkeen haastateltiin yrityksen työnjohtoa. Kyselyn tulokset selvittivät, minkälaista viestintä on tällä hetkellä yrityksessä. Haastattelun pohjalta saadun tiedon perusteella pystytään arvioimaan sitä, mitä kannattaisi ensimmäisenä lähteä kehittämään, jotta työnjohtajilla olisi yhtenevät toimintamallit. Ulkoisen viestinnän osuudessa käsiteltiin mitä se on, minkälainen merkitys viestinnällä on asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin. Lisäksi selvitettiin, minkälainen on Rakennusliike R. Lempinen Oy yrityskuva. Työssä käsiteltiin läpi myös mitä yrityksen on pakko viestiä rakennushankkeen edetessä yhteistyökumppaneille. Tähän liittyi myös asiakasviestinnän palautemenettely ja asiakastyytyväisyyden luominen.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Rakennusliike R. Lempinen Oy:lle käsitys siitä, mitä yrityksen tämän hetkinen viestintä on ja kuinka sitä voisi kehittää. Työstä saatujen tulosten pohjalta yrityksen on helpompi miettiä tarvittavia kehittämiskohteita viestintään liittyen.