Käyttäjäkokemus ja oppiminen virtuaalitodellisuudessa : simulaatiopelin ja skenaarioiden kehittäminen terveydenhuollon ammattilaisille
Salovaara-Hiltunen, Maiju (2018)
Salovaara-Hiltunen, Maiju
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094299
Tiivistelmä
Opetus ja koulutus ovat nopean teknologisen kehityksen myötä muutoksessa ja uudenlaisia opetustapoja halutaan hyödyntää myös terveydenhuollon alalla. Virtuaalisimulaatio on esimerkki uuden teknologian mahdollistamasta tavasta oppia. Simulaatio-opetus on tutkitusti tehokas tapa edistää terveydenhuollon ammattilaisten oppimista ja näin ollen potilaiden hyvää hoitoa, mutta simulaatio-opetuksen järjestäminen vie paljon resursseja ja sitä on tarjolla vähän koettuun tarpeeseen nähden. Tämän projektin ja tutkimuksen lähtökohta on se, että virtuaalisimulaatioiden nähdään täydentävän kustannustehokkaasti simulaatio-opetusta, jolloin sen kaltaisesta oppimisesta pääsisi hyötymään entistä laajempi joukko ammattilaisia. Simulaatiopelin käyttäjäkokemuksen tulee tällöin olla mielekäs ja siksi kehityksessä on tärkeää huomioida käyttäjälähtöisyys.
Tässä kehitysprojektissa luotiin virtuaalisimulaatiopeliin tutkittuun tietoon perustuvia hätätilanneskenaarioita ja tutkittiin niiden käyttäjäkokemusta virtual reality -laseilla pelattavassa versiossa. Käyttäjäkokemusta tutkittiin oppimispelien kontekstissa ja lisäksi etsittiin vastauksia siihen, miten peliä tulisi kehittää. Lisäksi projektin tuloksena syntyi ohjeistus skenaarioiden tekemistä ohjaamaan.
Tutkimus toteutettiin siten, että 13 tutkittavaa pelasivat pelin 1-2 kertaa läpi tutkijan läsnä ollessa. Välittömästi tämän jälkeen tutkittavat haastateltiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelut analysoitiin teorialähtöisesti kahden tutkijan toimesta. Luotettavuuden lisäämiseksi tutkijat tekivät analyysiä toistensa työskentelystä tietämättä ja tuloksia vertailtiin kertaalleen ennen varsinaista abstrahointia sekä analyysin lopuksi. Tuloksissa ei ollut ristiriitaisuuksia.
Tulokset osoittivat vr-simulaatiopelin käyttäjäkokemuksen olevan hyvin yksilöllinen ja tunteita herättävä moniulotteinen kokonaisuus. Esiin nousi erityispiirteinä vr-lasien aiheuttama vahva immersio sekä vr-laseihin liittyvä käytettävyyden suuri merkitys. Oppimista tukivat tutkittavien näkemysten mukaan pelin ja skenaarion autenttisuus, interaktio ja palaute. Nämä tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Myös vr-simulaatiopelin kehittämiseen saatiin arvokasta tietoa. Vr-laseilla pelattavan version käytettävyydessä tulee huomioida erilaisia asioita, kuin ruudulla pelattavassa versiossa ja pelitekniikan opettelu vaatii enemmän aikaa.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat osittain aiempien tutkimusten tuloksia, mutta se antoi myös arvokasta uutta tietoa erityisesti vr-laseilla pelaamiseen liittyen.
Tässä kehitysprojektissa luotiin virtuaalisimulaatiopeliin tutkittuun tietoon perustuvia hätätilanneskenaarioita ja tutkittiin niiden käyttäjäkokemusta virtual reality -laseilla pelattavassa versiossa. Käyttäjäkokemusta tutkittiin oppimispelien kontekstissa ja lisäksi etsittiin vastauksia siihen, miten peliä tulisi kehittää. Lisäksi projektin tuloksena syntyi ohjeistus skenaarioiden tekemistä ohjaamaan.
Tutkimus toteutettiin siten, että 13 tutkittavaa pelasivat pelin 1-2 kertaa läpi tutkijan läsnä ollessa. Välittömästi tämän jälkeen tutkittavat haastateltiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelut analysoitiin teorialähtöisesti kahden tutkijan toimesta. Luotettavuuden lisäämiseksi tutkijat tekivät analyysiä toistensa työskentelystä tietämättä ja tuloksia vertailtiin kertaalleen ennen varsinaista abstrahointia sekä analyysin lopuksi. Tuloksissa ei ollut ristiriitaisuuksia.
Tulokset osoittivat vr-simulaatiopelin käyttäjäkokemuksen olevan hyvin yksilöllinen ja tunteita herättävä moniulotteinen kokonaisuus. Esiin nousi erityispiirteinä vr-lasien aiheuttama vahva immersio sekä vr-laseihin liittyvä käytettävyyden suuri merkitys. Oppimista tukivat tutkittavien näkemysten mukaan pelin ja skenaarion autenttisuus, interaktio ja palaute. Nämä tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Myös vr-simulaatiopelin kehittämiseen saatiin arvokasta tietoa. Vr-laseilla pelattavan version käytettävyydessä tulee huomioida erilaisia asioita, kuin ruudulla pelattavassa versiossa ja pelitekniikan opettelu vaatii enemmän aikaa.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat osittain aiempien tutkimusten tuloksia, mutta se antoi myös arvokasta uutta tietoa erityisesti vr-laseilla pelaamiseen liittyen.