Ensihoitajien käsityksiä turvallisuuskulttuurista
Pietilä, Tuomas; Ylinen, Toni (2018)
Pietilä, Tuomas
Ylinen, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094294
Tiivistelmä
Turvallisuuskulttuuri voidaan jakaa kolmeen tasoon: organisatoriseen, psykologiseen ja sosiaaliseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, millaisia käsityksiä ensihoitajilla on turvallisuuskulttuurista organisaation, yksittäisen työntekijän ja työyhteisön näkökulmasta. Lisäksi työn tarkoituksena oli tarjota kehitysideoita siihen, miten turvallisuutta voitaisiin kehittää kyseisessä työyhteisössä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Pittsburghin yliopiston ensihoitajille tarkoitettua EMS SAQ -kyselyä, jonka mukaan turvallisuus jaetaan kuuteen osa-alueeseen: johdon suhtautuminen, työolosuhteet, stressin tunnistami-nen, työtyytyväisyys, tiimityöilmapiiri ja turvallisuusilmapiiri. Opinnäytetyössä tehtiin uusi teoreettinen viitekehys, jota käytettiin aineiston analyysin tukena. Työssä käytettiin laadullista lähestymistapaa ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoitajaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät organisaatiossa, työntekijässä ja työyhteisössä. Johdon myönteinen suhtautuminen turvallisuuteen mahdollistaa sen, että turvallisuus on tärkeä asia työyhteisössä. Turvallisuudesta tarvitaan jatkuvaa ja monipuolista koulutusta. Erityisesti ajoneuvokoulutusta toivottiin lisää. Työyhteisöllä on tärkeä merkitys siinä, miten turvallisuuteen suhtaudutaan. Kun turvallisuudesta keskustellaan avoimesti ja rakentavasti, turvallisuudesta tulee tärkeä asia, joka ohjaa yksittäisen työntekijän toimintaa ja näkyy kaiken toiminnan taustalla. Varsinais-Suomen pelastuslaitoksella oli käytössä Learning from Excellence -palautelaatikko, jolla työkaveria haluttiin kiittää hyvin tehdystä työstä.
Opinnäytetyö osoittaa, että työyhteisö ja työssä viihtyminen vaikuttavat turvallisuuskulttuuriin. Tällaisia tuloksia on saatu muissakin opinnäytetöissä viime vuosina. Työtyytyväisyyttä kannattaa lisätä ja työyhteisöä kehittää esimerkiksi positiivisen palautteen kautta. Rakentavalla ja asiallisella keskustelulla on suuri merkitys turvallisuuskulttuurissa. Tämä vaatii ensihoitajilta omien vahvuuksien ja kehityskohteiden tiedostamista. Tämä kannattaa huomioida jo ensihoito-opinnoissa ja kannustaa opiskelijoita avoimeen keskusteluun. Samoin olisi tärkeää vahvistaa positiivisen palautteen antamista ja vertaisoppimista jo ensihoidon opinnoissa. Ensihoidon turvallisuuskulttuurista tarvitaan lisätutkimusta. Kiinnostava tutkimuskohde olisi esimerkiksi se, onko pelastuslaitoksen ja yksityisten sairaankuljetusyksiköiden turvallisuuskulttuureissa eroa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät organisaatiossa, työntekijässä ja työyhteisössä. Johdon myönteinen suhtautuminen turvallisuuteen mahdollistaa sen, että turvallisuus on tärkeä asia työyhteisössä. Turvallisuudesta tarvitaan jatkuvaa ja monipuolista koulutusta. Erityisesti ajoneuvokoulutusta toivottiin lisää. Työyhteisöllä on tärkeä merkitys siinä, miten turvallisuuteen suhtaudutaan. Kun turvallisuudesta keskustellaan avoimesti ja rakentavasti, turvallisuudesta tulee tärkeä asia, joka ohjaa yksittäisen työntekijän toimintaa ja näkyy kaiken toiminnan taustalla. Varsinais-Suomen pelastuslaitoksella oli käytössä Learning from Excellence -palautelaatikko, jolla työkaveria haluttiin kiittää hyvin tehdystä työstä.
Opinnäytetyö osoittaa, että työyhteisö ja työssä viihtyminen vaikuttavat turvallisuuskulttuuriin. Tällaisia tuloksia on saatu muissakin opinnäytetöissä viime vuosina. Työtyytyväisyyttä kannattaa lisätä ja työyhteisöä kehittää esimerkiksi positiivisen palautteen kautta. Rakentavalla ja asiallisella keskustelulla on suuri merkitys turvallisuuskulttuurissa. Tämä vaatii ensihoitajilta omien vahvuuksien ja kehityskohteiden tiedostamista. Tämä kannattaa huomioida jo ensihoito-opinnoissa ja kannustaa opiskelijoita avoimeen keskusteluun. Samoin olisi tärkeää vahvistaa positiivisen palautteen antamista ja vertaisoppimista jo ensihoidon opinnoissa. Ensihoidon turvallisuuskulttuurista tarvitaan lisätutkimusta. Kiinnostava tutkimuskohde olisi esimerkiksi se, onko pelastuslaitoksen ja yksityisten sairaankuljetusyksiköiden turvallisuuskulttuureissa eroa.