Tervetuloa Metsolaan : Perehdytyskansio Metsolan lastenkotiin
Markus, Heidi (2018)
Markus, Heidi
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114468
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa henkilöstön toiveiden mukainen perehdytyskansio Metsolan lastenkotiin. Perehdytyskansiosta on hyötyä uusille työntekijöille sekä työharjoittelua suorittaville alan opiskelijoille. Perehdytyskansiosta voivat hyötyä myös työssä pitempään olleet työntekijät, sillä kansiosta voi aina tarkistaa, jos jokin asia askarruttaa.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osuudessa käsittelen lapsen asemaa ja oikeuksia lastensuojelun sijaishuollossa toimiessa. Teoreettisessa osuudessa käsittelen myös perehdyttämistä sekä sen merkitystä uuden työn aloitusvaiheessa. Perehdyttäminen on tärkeää jokaisessa työpaikassa, mutta mitä se merkitsee lastensuojelun sijaishuollossa työskenneltäessä, jossa tilanteet eivät ole ennustettavissa ja vaativat usein nopeaa reagointia työntekijältä?
Opinnäytetyöni tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnän toimintatutkimuksen piirteitä, joka on yksi kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen muodoista. Kyselylomaketutkimuksen avulla selvitän Metsolan lastenkodin henkilökunnan mielipiteitä perehdytyskansion sisältöihin liittyen. Lisäksi selvitän, ovatko Metsolan lastenkodin työntekijät tyytyväisiä sen hetkiseen perehdyttämiskäytäntöön.
Kyselylomaketutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2017 ja tutkimukseen vastasi yhteensä 11 henkilöä. Johtopäätöksenä saamistani vastauksista voin todeta, että henkilökunta toivoi perehdytyskansion olevan tiivis ja kompakti paketti ilman turhaa toistoa. Työn luonteen vuoksi henkilökunta pitää tärkeänä sitä, että työntekijällä on mahdollisuus reagoida tilanteisiin parhaaksi katsomallaan tavalla, jolloin perehdytyskansio ei saa ohjata liikaa työntekijän tekemää työtä. Näiden toiveiden puitteissa rakensin perehdytyskansion, josta uskon olevan hyötyä lastenkodille tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osuudessa käsittelen lapsen asemaa ja oikeuksia lastensuojelun sijaishuollossa toimiessa. Teoreettisessa osuudessa käsittelen myös perehdyttämistä sekä sen merkitystä uuden työn aloitusvaiheessa. Perehdyttäminen on tärkeää jokaisessa työpaikassa, mutta mitä se merkitsee lastensuojelun sijaishuollossa työskenneltäessä, jossa tilanteet eivät ole ennustettavissa ja vaativat usein nopeaa reagointia työntekijältä?
Opinnäytetyöni tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnän toimintatutkimuksen piirteitä, joka on yksi kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen muodoista. Kyselylomaketutkimuksen avulla selvitän Metsolan lastenkodin henkilökunnan mielipiteitä perehdytyskansion sisältöihin liittyen. Lisäksi selvitän, ovatko Metsolan lastenkodin työntekijät tyytyväisiä sen hetkiseen perehdyttämiskäytäntöön.
Kyselylomaketutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2017 ja tutkimukseen vastasi yhteensä 11 henkilöä. Johtopäätöksenä saamistani vastauksista voin todeta, että henkilökunta toivoi perehdytyskansion olevan tiivis ja kompakti paketti ilman turhaa toistoa. Työn luonteen vuoksi henkilökunta pitää tärkeänä sitä, että työntekijällä on mahdollisuus reagoida tilanteisiin parhaaksi katsomallaan tavalla, jolloin perehdytyskansio ei saa ohjata liikaa työntekijän tekemää työtä. Näiden toiveiden puitteissa rakensin perehdytyskansion, josta uskon olevan hyötyä lastenkodille tulevaisuudessa.