Pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssi vanhempien näkökulmasta
Venäläinen, Anne (2010)
Venäläinen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149321
Tiivistelmä
SAVONIA- AMMATTIKORKEAKOULU
Terveysala, Kuopio
OPINNÄYTETYÖ
Tiivistelmä
Koulutusohjelma: Hoitotyön koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehto: Hoitotyö
Työn tekijä(t): Venäläinen Anne
Työn nimi: Pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssi vanhempien näkökulmasta
Päiväys: 27.4.2010 Sivumäärä / liitteet: 46 /3
Ohjaajat: Yliopettaja Jokinen Pirkko
Työyksikkö / projekti: TATU ry
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia voimavaroja vanhemmat saivat pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssilta arkeen. Tutkimuksessa tarkasteltiin perhekurssin sisältöä ja toteutusta vanhempien näkökulmasta ja selvitettiin perhekurssin merkitystä neurologisesti vammaisten lasten perheille. Tutkimuksen aineisto kerättiin viiden perheen vanhemmilta. Perheet olivat pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssilla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostilla vanhemmille. Saatekirjeessä toivottiin, että vanhemmat vastaisivat yhdessä kyselylomakkeelle. Tutkimusaineisto käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan voimavaroja, joita vanhemmat saivat perhekurssilta, olivat arjen katkaisu, uusia sisältöjä perheiden elämään ja vertaistuki. Puolison kanssa vietetty aika ja muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien tapaaminen ja kokemusten vaihtaminen oli vanhemmille tärkeää. Tutkimustulosten mukaan perhekurssin sisältö ja toteutus olivat onnistunut kokonaisuus ja perhekurssi oli toteutettu ammattitaitoisesti.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää perhekurssien kehittämisessä ja toteuttamisessa. Jatkotutkimuksena voisi selvittää perhekurssien merkitystä vammaisen tai sairaan lapsen sisaruksen näkökulmasta. Tarpeellista olisi myös tutkia sisarusten tuen ja tiedon tarvetta vammaisen lapsen synnyttyä perheeseen. Perhekurssien merkitystä voisi selvittää myös ammattihenkilöiden ja kurssityöntekijöiden näkökulmasta.
Avainsanat: (1-5) vammainen lapsi, vanhemmat, perhekurssi, sopeutumisvalmennus
Julkinen ___ Salainen ___
Terveysala, Kuopio
OPINNÄYTETYÖ
Tiivistelmä
Koulutusohjelma: Hoitotyön koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehto: Hoitotyö
Työn tekijä(t): Venäläinen Anne
Työn nimi: Pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssi vanhempien näkökulmasta
Päiväys: 27.4.2010 Sivumäärä / liitteet: 46 /3
Ohjaajat: Yliopettaja Jokinen Pirkko
Työyksikkö / projekti: TATU ry
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia voimavaroja vanhemmat saivat pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssilta arkeen. Tutkimuksessa tarkasteltiin perhekurssin sisältöä ja toteutusta vanhempien näkökulmasta ja selvitettiin perhekurssin merkitystä neurologisesti vammaisten lasten perheille. Tutkimuksen aineisto kerättiin viiden perheen vanhemmilta. Perheet olivat pienten neurologisesti vammaisten lasten perhekurssilla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostilla vanhemmille. Saatekirjeessä toivottiin, että vanhemmat vastaisivat yhdessä kyselylomakkeelle. Tutkimusaineisto käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan voimavaroja, joita vanhemmat saivat perhekurssilta, olivat arjen katkaisu, uusia sisältöjä perheiden elämään ja vertaistuki. Puolison kanssa vietetty aika ja muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien tapaaminen ja kokemusten vaihtaminen oli vanhemmille tärkeää. Tutkimustulosten mukaan perhekurssin sisältö ja toteutus olivat onnistunut kokonaisuus ja perhekurssi oli toteutettu ammattitaitoisesti.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää perhekurssien kehittämisessä ja toteuttamisessa. Jatkotutkimuksena voisi selvittää perhekurssien merkitystä vammaisen tai sairaan lapsen sisaruksen näkökulmasta. Tarpeellista olisi myös tutkia sisarusten tuen ja tiedon tarvetta vammaisen lapsen synnyttyä perheeseen. Perhekurssien merkitystä voisi selvittää myös ammattihenkilöiden ja kurssityöntekijöiden näkökulmasta.
Avainsanat: (1-5) vammainen lapsi, vanhemmat, perhekurssi, sopeutumisvalmennus
Julkinen ___ Salainen ___