Kevyt oikotie onneen : mielikuvia ja kokemuksia kevyttuotteista
Kanerva, Tiina (2010)
Kanerva, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149245
Tiivistelmä
Kevyttuotteet ovat yleistyneet viime vuosina lähes jokaisessa elintarvikeryhmässä. Niiden käyttömäärät ovat kasvussa kuluttajien keskuudessa, joilla tavoitteena on painonhallinta ja terveelliset elämäntavat. Kevyttuotteita myydään kuluttajille mielikuvilla, joilla he pyrkivät saavuttamaan nämä tavoitteet ja paremman elämänlaadun.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kuluttajien omat kokemukset kevyttuotteiden käytöstä ovat, ja ovatko markkinoinnin antamat lupaukset toteutuneet heidän kohdallaan.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä 12, ja he käyttävät kevyttuotteita osana ruokavaliotaan. Tutkimuksen tietoperustassa määritellään kevyttuotteet, käsitellään mielikuvia ja tekijöitä, jotka vaikuttavat mielikuvien syntyyn. Mielikuvat syntyvät kuluttajien omista kokemuksista, tuntemuksista, ajatuksista jne. Ne voivat olla myös opittuja asioita. Kun joku mielikuva syntyy, sitä voi olla vaikea muuttaa.
Kevyttuotteet tunnetaan kuluttajien keskuudessa hyvin, mutta aina niiden oikea käyttötapa ei ole selvillä. Kuluttajat myös kaipaavat kevyttuotteiden mahdollisista haittavaikutuksista enemmän tutkimustietoa. Negatiivisena koettiin kevyttuotteiden korkeampi hinta verrattuna perustuotteisiin. Kuluttajat ovat kuitenkin valmiita maksamaan kevyttuotteista kohtuudella enemmän, mikäli niistä saatava hyöty on selkeä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kuluttajien omat kokemukset kevyttuotteiden käytöstä ovat, ja ovatko markkinoinnin antamat lupaukset toteutuneet heidän kohdallaan.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä 12, ja he käyttävät kevyttuotteita osana ruokavaliotaan. Tutkimuksen tietoperustassa määritellään kevyttuotteet, käsitellään mielikuvia ja tekijöitä, jotka vaikuttavat mielikuvien syntyyn. Mielikuvat syntyvät kuluttajien omista kokemuksista, tuntemuksista, ajatuksista jne. Ne voivat olla myös opittuja asioita. Kun joku mielikuva syntyy, sitä voi olla vaikea muuttaa.
Kevyttuotteet tunnetaan kuluttajien keskuudessa hyvin, mutta aina niiden oikea käyttötapa ei ole selvillä. Kuluttajat myös kaipaavat kevyttuotteiden mahdollisista haittavaikutuksista enemmän tutkimustietoa. Negatiivisena koettiin kevyttuotteiden korkeampi hinta verrattuna perustuotteisiin. Kuluttajat ovat kuitenkin valmiita maksamaan kevyttuotteista kohtuudella enemmän, mikäli niistä saatava hyöty on selkeä.