Tikkurilan lukiolaisten ryhmäyttäminen 2009
Heino, Jukka; Aalto, Katariina; Chime, Kirsi; Kivistö, Taru; Niskanen, Arto; Parkkonen, Olli; Pitkänen, Minttu (2010)
Heino, Jukka
Aalto, Katariina
Chime, Kirsi
Kivistö, Taru
Niskanen, Arto
Parkkonen, Olli
Pitkänen, Minttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057898
Tiivistelmä
Huoli nuorten hyvinvoinnista ja syrjäytymisestä on kasvanut. Tältä tarvepohjalta alkoi myös Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyö Tikkurilan lukion ja Tikkurilan seurakunnan kanssa vuosi sitten. Tuolloin pohdittiin millaiset vaikutus vaikutusmahdollisuudet kouluyhteisöllä on nuoren elämään: kuinka syrjäytymistä voidaan ehkäistä. Tältä pohjalta opinnäytetyön tarkoituksena ryhmäytettiin Tikkurilan lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat syksyllä 2009.
Uuden ryhmän tavatessa ensimmäistä kertaa toisensa voi ilmapiiri olla usein jäykkä. Ryhmän aloitus on tärkeä asia, johon ryhmänohjaaja voi vaikuttaa. Luottamus ja avoimuus eivät välttämättä synny heti alkumetreillä vaan niiden syntyminen saattaa viedä paljon aikaa. Yksi keino tutustuttaa ryhmän jäseniä toisiinsa ovat erilaiset tutustumisleikit, joista löysimme monenlaisia eri variaatioita. Tutustumisen myötä ryhmään oli mahdollista synnyttää vapautuneempi ilmapiiri. Toimintapäivien tarkoitus oli ryhmäyttää opiskelijat hyväksikäyttäen draaman menetelmiä ja harjoitteita.
Toimintapäivien teema oli ”reiluus”, jonka ympärille päivän toiminnallinen osuus rakentui. Ohjelma koostui erilaisista tutustumisleikeistä, draamaharjoitteista ja heränneiden tunteiden läpikäymisestä. Käytetyt leikin pohjautuivat ryhmän ja draaman ohjauksen teoriaan.
Ryhmäyttämisellä pyrimme ehkäisemään syrjäytymistä ja vastavuoroisesti lisäämään nuorten välistä vuorovaikutusta. Uuden koulun alkaessa, opiskelijat ovat elämässään haastavassa vaiheessa henkilökohtaisen kasvun ja täyspäiväisen opiskelun suhteen.
Opiskelijaterveydenhuolto on kokonaisvaltaista hyvinvoinnin tukemista ja terveydenedistämistä. Tällä pyritään tarjoamaan hyvä ja turvallinen pohja lukio-opiskelulle. Ryhmäyttämisen myötä olemme myös täten paneutuneet nuoren hyvinvointiin ja elämänlaadun vaikuttavuuteen. On tärkeää ymmärtää, että ympäristön antama hyväksyntä ja tuki ovat erityisen tärkeitä yksilön motivaatiota ja voimavaroja vahvistavina tekijöinä.
Uuden ryhmän tavatessa ensimmäistä kertaa toisensa voi ilmapiiri olla usein jäykkä. Ryhmän aloitus on tärkeä asia, johon ryhmänohjaaja voi vaikuttaa. Luottamus ja avoimuus eivät välttämättä synny heti alkumetreillä vaan niiden syntyminen saattaa viedä paljon aikaa. Yksi keino tutustuttaa ryhmän jäseniä toisiinsa ovat erilaiset tutustumisleikit, joista löysimme monenlaisia eri variaatioita. Tutustumisen myötä ryhmään oli mahdollista synnyttää vapautuneempi ilmapiiri. Toimintapäivien tarkoitus oli ryhmäyttää opiskelijat hyväksikäyttäen draaman menetelmiä ja harjoitteita.
Toimintapäivien teema oli ”reiluus”, jonka ympärille päivän toiminnallinen osuus rakentui. Ohjelma koostui erilaisista tutustumisleikeistä, draamaharjoitteista ja heränneiden tunteiden läpikäymisestä. Käytetyt leikin pohjautuivat ryhmän ja draaman ohjauksen teoriaan.
Ryhmäyttämisellä pyrimme ehkäisemään syrjäytymistä ja vastavuoroisesti lisäämään nuorten välistä vuorovaikutusta. Uuden koulun alkaessa, opiskelijat ovat elämässään haastavassa vaiheessa henkilökohtaisen kasvun ja täyspäiväisen opiskelun suhteen.
Opiskelijaterveydenhuolto on kokonaisvaltaista hyvinvoinnin tukemista ja terveydenedistämistä. Tällä pyritään tarjoamaan hyvä ja turvallinen pohja lukio-opiskelulle. Ryhmäyttämisen myötä olemme myös täten paneutuneet nuoren hyvinvointiin ja elämänlaadun vaikuttavuuteen. On tärkeää ymmärtää, että ympäristön antama hyväksyntä ja tuki ovat erityisen tärkeitä yksilön motivaatiota ja voimavaroja vahvistavina tekijöinä.