Autismi- ja Aspergernuoren tunnistaminen koulumaailmassa
Kajula, Helena; Pikkarainen, Tiina (2008)
Kajula, Helena
Pikkarainen, Tiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössämme käsittelemme autismin kirjon nuoren tunnistamista ja kohtaamista koulumaailmassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tunnistavatko Oulun kaupungin yläasteiden opettajat nuoren, jolla on autismin kirjon piirteitä. Työn tarkoituksena on myös selvittää tarvitsevatko opettajat ja koulun muu henkilökunta mielestään koulutusta autismin kirjon nuoren tunnistamiseen ja kohtaamiseen. Autismi ja Aspergerliiton Pohjois-Suomen aluetoimisto tarjoaa koulutusta sopimuksen mukaan. Tarjottavan koulutuksen olisi tarkoitus helpottaa opettajien työtä heidän toimiessaan erilaisten oppijoiden kanssa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Käsittelemme autismin kirjoon kuuluvia autismia ja Aspergerin oireyhtymää teoriatiedon pohjalta. Tarkastelemme niiden esiintyvyyttä, pääpiirteitä ja koulutukseen liittyviä asioita. Tarkastelemme työskentelyä erilaisten oppijoiden kanssa. Osio sisältää varhaisen puuttumisen, autismin kirjon kuntoutuksen vahvuudet huomioiden ja hyvän kohtaamisen.
Metodologinen esittely: Teimme kyselytutkimuksen opettajille autismin kirjon piirteiden ja nuoren tunnistamisesta koulussa sekä opettajien koulutustarpeesta. Kyselyn teimme kuudelle Oulun kaupungin yläasteelle, joista vastauksia saimme 68 kappaletta. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan soveltava tutkimus ja tutkimuksellinen strategia on survey. Tutkimuksessa käytetään aineistotriangulaatiota. Tutkijan ja konsultoivan erityisopettajan haastattelut ovat täydentämässä kerättyä aineistoa. Kyselylomakkeessa on käytetty sekä avoimia kysymyksiä että valintakysymyksiä.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselytutkimuksessa opettajat tiesivät jokseenkin hyvin autismin kirjon piirteitä. Osa opettajista oli sitä mieltä, että tunnistaminen on ammattilaisten tehtävä. Suurin osa opettajista tarvitsee mielestään koulutusta tunnistaakseen nuoren, jolla on mahdollisesti autismin kirjon piirteitä. Opettajat haluaisivat saada yleistä tietoa asiasta, miten suhtautua ja toimia autismin kirjon nuoren kanssa, tietoa oppimisjärjestelyistä, asiantuntijatietoa sekä miten tukea nuorta oikealla tavalla.
Johtopäätökset: Opettajien tunnistaessa autismin kirjon piirteitä, sekaannusta ilmeni käyttäytymishäiriön piirteisiin. Opettajat kokivat huomattavaa epävarmuutta autismin kirjon nuoren tunnistamisessa koulussa. Kun opettajalla on tietoa autismin kirjosta, se antaa rohkeutta varhaiseen puuttumiseen ja oikeiden asioiden esiin nostamiseen. Yläaste on viimeinen mahdollisuus havaita nuoren ongelma ja tukea nuoren koulunkäyntiä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Käsittelemme autismin kirjoon kuuluvia autismia ja Aspergerin oireyhtymää teoriatiedon pohjalta. Tarkastelemme niiden esiintyvyyttä, pääpiirteitä ja koulutukseen liittyviä asioita. Tarkastelemme työskentelyä erilaisten oppijoiden kanssa. Osio sisältää varhaisen puuttumisen, autismin kirjon kuntoutuksen vahvuudet huomioiden ja hyvän kohtaamisen.
Metodologinen esittely: Teimme kyselytutkimuksen opettajille autismin kirjon piirteiden ja nuoren tunnistamisesta koulussa sekä opettajien koulutustarpeesta. Kyselyn teimme kuudelle Oulun kaupungin yläasteelle, joista vastauksia saimme 68 kappaletta. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan soveltava tutkimus ja tutkimuksellinen strategia on survey. Tutkimuksessa käytetään aineistotriangulaatiota. Tutkijan ja konsultoivan erityisopettajan haastattelut ovat täydentämässä kerättyä aineistoa. Kyselylomakkeessa on käytetty sekä avoimia kysymyksiä että valintakysymyksiä.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselytutkimuksessa opettajat tiesivät jokseenkin hyvin autismin kirjon piirteitä. Osa opettajista oli sitä mieltä, että tunnistaminen on ammattilaisten tehtävä. Suurin osa opettajista tarvitsee mielestään koulutusta tunnistaakseen nuoren, jolla on mahdollisesti autismin kirjon piirteitä. Opettajat haluaisivat saada yleistä tietoa asiasta, miten suhtautua ja toimia autismin kirjon nuoren kanssa, tietoa oppimisjärjestelyistä, asiantuntijatietoa sekä miten tukea nuorta oikealla tavalla.
Johtopäätökset: Opettajien tunnistaessa autismin kirjon piirteitä, sekaannusta ilmeni käyttäytymishäiriön piirteisiin. Opettajat kokivat huomattavaa epävarmuutta autismin kirjon nuoren tunnistamisessa koulussa. Kun opettajalla on tietoa autismin kirjosta, se antaa rohkeutta varhaiseen puuttumiseen ja oikeiden asioiden esiin nostamiseen. Yläaste on viimeinen mahdollisuus havaita nuoren ongelma ja tukea nuoren koulunkäyntiä.