Tiedotus- ja sisällöntuotanto The Winterfest 2009 -tapahtumassa
Hauhia, Tuomas (2010)
Hauhia, Tuomas
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149231
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selonteko musiikkitapahtumaan liittyvästä tiedotustoiminnasta ja sisällöntuottamisesta.
Tavoitteena on löytää vastauksia kysymykseen, mitä pitää tehdä ja mitä kannattaa välttää? Projekti, jonka kautta tuotan tietoa, The Winterfest 2009, eli WF, oli seitsenhenkisen HAAGA-HELIA Matkailu koulutusohjelman opiskelijatyöryhmän kouluprojekti, joka alkoi huhtikuussa 2008 ja päättyi varsinaiseen toteutukseen 6.-7.2.2009. Minun lisäkseni myös kuusi muuta WF-festivaaliorganisaattoria on kasannut opinnäytetyönsä Winterfestin tiimoilta. Niiden aihealueet kattavat käytännössä koko tapahtumanjärjestämisen eri sektorit aina markkinoinnista sponsorointiin.
Toiminnallisessa opinnäytetyössäni teoria ja käytäntö nivoutuvat toisiinsa kiinni narratiivisen analyysin tukemana. Tarinallisuus on liitetty tähän työhön, koska kyseinen kerrontatapa oli luontevin keino tuoda julki mitä todella tapahtui sinä aikana, kun itse tapahtumaa rakennettiin.
Narratiivisuus nostaa tiedon luojana päätään jatkuvasti. Media ja markkinointi luovat kertomusten avulla tiedollisia kokonaisuuksia, joihin nykyihmisen on helppo tarttua. Mielikuvamarkkinointi on vanha juttu ja nykyään se menestyy markkinoilla parhaiten, joka kertoo tarinansa muita paremmin. Tämänkaltaisen tiedonmuodostuksen murroksesta on käytetty vaihtelevia nimityksiä narratiivisesta käänteestä tietoteoreettiseen konstruktivismiin. On olemassa neljä tapaa hyödyntää narratiivisuus: kertomukset käytännön työvälineenä, hyödyntäminen analyysitapana, narratiivisen tarinan todenperäisyyden todistaminen ja kertomuksien käsittely
tutkimusaineistona. On huomioitava, ettei narratiivisuus kuitenkaan ole metodi saatikka koulukunta. Tässä opinnäytetyössä hyödynnän narratiivista analyysia, eli tuotan uuden kertomuksen omien kokemuksieni kautta.
Opinnäytetyön teoreettista osuutta tukevat käytännön esimerkit. Koko opinnäytetyötä tukee narratiivinen tarina itse The Winterfest-tapahtumasta. Työni sisältää lehdistötiedotteiden lisäksi markkinointimateriaalia ja levykkeellä www.festarit.org – sivustolla keväällä 2010 julkaistavan tapahtumajärjestämisen oppaan. Tämän sähköisen kirjan arkkitehteina ovat samat henkilöt, jotka rakensivat The Winterfest-tapahtumankin. Tapahtumajärjestämisen oppaan sisältö pohjautuu osaltani vahvasti opinnäytetyöraporttiin, mutta se on tekstinä vähemmän akateeminen. Opinnäytetyöraportin ja liitteenä olevan produktin muodostavan kokonaisuuden erityisarvo piilee virheiden ja onnistumisten puimisessa. The Winterfest 2009 – tapahtuman tiimoilta kokemani ja tässä raportissa purkamani ja käsittelemäni asiat ovat ainutkertainen keino päästä sisälle tapahtumiin liittyvän tiedottamisen saloihin. En onnistunut optimaalisesti WF-projektissa. Tämä raportti toimii oivana lähdekirjallisuutena tulevaisuuden tiedotuspäälliköille,
joilla on tapahtuma järjestettävänään.
Tavoitteena on löytää vastauksia kysymykseen, mitä pitää tehdä ja mitä kannattaa välttää? Projekti, jonka kautta tuotan tietoa, The Winterfest 2009, eli WF, oli seitsenhenkisen HAAGA-HELIA Matkailu koulutusohjelman opiskelijatyöryhmän kouluprojekti, joka alkoi huhtikuussa 2008 ja päättyi varsinaiseen toteutukseen 6.-7.2.2009. Minun lisäkseni myös kuusi muuta WF-festivaaliorganisaattoria on kasannut opinnäytetyönsä Winterfestin tiimoilta. Niiden aihealueet kattavat käytännössä koko tapahtumanjärjestämisen eri sektorit aina markkinoinnista sponsorointiin.
Toiminnallisessa opinnäytetyössäni teoria ja käytäntö nivoutuvat toisiinsa kiinni narratiivisen analyysin tukemana. Tarinallisuus on liitetty tähän työhön, koska kyseinen kerrontatapa oli luontevin keino tuoda julki mitä todella tapahtui sinä aikana, kun itse tapahtumaa rakennettiin.
Narratiivisuus nostaa tiedon luojana päätään jatkuvasti. Media ja markkinointi luovat kertomusten avulla tiedollisia kokonaisuuksia, joihin nykyihmisen on helppo tarttua. Mielikuvamarkkinointi on vanha juttu ja nykyään se menestyy markkinoilla parhaiten, joka kertoo tarinansa muita paremmin. Tämänkaltaisen tiedonmuodostuksen murroksesta on käytetty vaihtelevia nimityksiä narratiivisesta käänteestä tietoteoreettiseen konstruktivismiin. On olemassa neljä tapaa hyödyntää narratiivisuus: kertomukset käytännön työvälineenä, hyödyntäminen analyysitapana, narratiivisen tarinan todenperäisyyden todistaminen ja kertomuksien käsittely
tutkimusaineistona. On huomioitava, ettei narratiivisuus kuitenkaan ole metodi saatikka koulukunta. Tässä opinnäytetyössä hyödynnän narratiivista analyysia, eli tuotan uuden kertomuksen omien kokemuksieni kautta.
Opinnäytetyön teoreettista osuutta tukevat käytännön esimerkit. Koko opinnäytetyötä tukee narratiivinen tarina itse The Winterfest-tapahtumasta. Työni sisältää lehdistötiedotteiden lisäksi markkinointimateriaalia ja levykkeellä www.festarit.org – sivustolla keväällä 2010 julkaistavan tapahtumajärjestämisen oppaan. Tämän sähköisen kirjan arkkitehteina ovat samat henkilöt, jotka rakensivat The Winterfest-tapahtumankin. Tapahtumajärjestämisen oppaan sisältö pohjautuu osaltani vahvasti opinnäytetyöraporttiin, mutta se on tekstinä vähemmän akateeminen. Opinnäytetyöraportin ja liitteenä olevan produktin muodostavan kokonaisuuden erityisarvo piilee virheiden ja onnistumisten puimisessa. The Winterfest 2009 – tapahtuman tiimoilta kokemani ja tässä raportissa purkamani ja käsittelemäni asiat ovat ainutkertainen keino päästä sisälle tapahtumiin liittyvän tiedottamisen saloihin. En onnistunut optimaalisesti WF-projektissa. Tämä raportti toimii oivana lähdekirjallisuutena tulevaisuuden tiedotuspäälliköille,
joilla on tapahtuma järjestettävänään.