Kohti elämyksellisempiä VIP-palveluita, case: N.C.D. Production Oy
Toivonen, Jessica (2018)
Toivonen, Jessica
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotannon näkökulmat festivaalien VIP-palveluista sekä löytää menetelmiä ja ideoita, joiden avulla voidaan kehittää VIP-palveluiden laatua, case -yrityksenä N.C.D. Production Oy. Tutkimuksen tarve perustui N.C.D. Production Oy:n haluun kehittää VIP-palveluita festivaaleilla sekä omakohtaisen kokemuksen myötä havaittuun tarpeeseen, joka perustui harjoitteluun ja suoritettuihin työtehtäviin yrityksen VIP-palveluissa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin menetelmätriangulaatiota syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin ilmiön kannalta tärkeiden käsitteiden määrittelyyn, yrityksen toiminnallisiin tapoihin sekä tapahtuma-alan trendeihin.
Tutkimusosio koostui esitutkimuksesta sekä varsinaisesta tutkimuksesta. Esitutkimuksen tavoitteena oli selvittää VIP-palveluiden asiakastyytyväisyyttä tällä hetkellä ja tarpeita pal- veluiden kehittämiseen asiakkaan näkökulmasta. Esitutkimus toteutettiin vuoden 2017 VIP-asiakastyytyväisyyskyselyillä sekä tutkijan omalla varjostamisella VIP-työympäristössä. Varsinainen tutkimus toteutettiin viidelle N.C.D. Production Oy:n tuotantotiimin jäsenelle kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tutkimus pyrki vastaamaan kysymykseen, mitkä festivaalien VIP-palvelut vaativat kehittämistä ja miten niitä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Teemahaastattelun tutkimustuloksia tarkasteltiin teemoittain. Johtopäätöksenä selvisi raamit, joiden mukaan VIP-palveluita voidaan tuottaa ja kehittää N.C.D. Production Oy:ssa. Johtopäätöksissä sovellettiin palvelumuotoilun työkaluja, joiden avulla VIP-palveluita voidaan tulevaisuudessa kehittää asiakaslähtöisemmiksi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin menetelmätriangulaatiota syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin ilmiön kannalta tärkeiden käsitteiden määrittelyyn, yrityksen toiminnallisiin tapoihin sekä tapahtuma-alan trendeihin.
Tutkimusosio koostui esitutkimuksesta sekä varsinaisesta tutkimuksesta. Esitutkimuksen tavoitteena oli selvittää VIP-palveluiden asiakastyytyväisyyttä tällä hetkellä ja tarpeita pal- veluiden kehittämiseen asiakkaan näkökulmasta. Esitutkimus toteutettiin vuoden 2017 VIP-asiakastyytyväisyyskyselyillä sekä tutkijan omalla varjostamisella VIP-työympäristössä. Varsinainen tutkimus toteutettiin viidelle N.C.D. Production Oy:n tuotantotiimin jäsenelle kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tutkimus pyrki vastaamaan kysymykseen, mitkä festivaalien VIP-palvelut vaativat kehittämistä ja miten niitä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Teemahaastattelun tutkimustuloksia tarkasteltiin teemoittain. Johtopäätöksenä selvisi raamit, joiden mukaan VIP-palveluita voidaan tuottaa ja kehittää N.C.D. Production Oy:ssa. Johtopäätöksissä sovellettiin palvelumuotoilun työkaluja, joiden avulla VIP-palveluita voidaan tulevaisuudessa kehittää asiakaslähtöisemmiksi.